De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 23 januari

Bijschriftdonderdag, 20 november 2003

Woord des Heren
Uit heel het gedeelte dat we deze week lezen, blijkt dat Paulus bijzonder bewogen is met de mensen in Thessalonica.
Met een woord des Heren
1 Thessalonicenzen 4:15
Uit heel het gedeelte dat we deze week lezen, blijkt dat Paulus bijzonder bewogen is met de mensen in Thessalonica. Vooral als het gaat om dat ene punt: wat gaat er gebeuren als de Here Jezus terugkomt? Zullen degene die al gestorven zijn de nieuwe werkelijkheid dan niet binnengaan?
We zullen in de komende dagen al lezende ontdekken welk antwoord Paulus daarop geeft. Maar direct vanaf het begin wordt duidelijk dat hij dit antwoord niet zelf heeft bedacht. ‘t Is geen uiting van een vrome wens, van een mooi bedachte fantasie, van een schitterend gebouwd luchtkasteel. Integendeel. Het antwoord dat Paulus geeft op deze knellende vraag geeft hij door als ‘een woord des Heren’. Dat geeft een bijzonder accent aan dit gedeelte uit deze brief.
Natuurlijk geloven we dat de hele Bijbel het Woord van God is. Althans, zo geloof en belijd ik dat. Maar daar gaat het in dit gedeelte niet om. Wat Paulus met deze woorden probeert duidelijk te maken is dat hij dit niet zelf bedacht heeft. De opgestane Heiland, Jezus Christus, Hij heeft het op deze manier duidelijk gemaakt!
Paulus laat in dit gedeelte van deze brief de Here Jezus zelf aan het woord. Hij, zouden we vandaag zeggen, citeert de Heiland. Dat geeft een bijzondere kracht aan wat hij nu gaat zeggen. En ook veel gezag.
Het is goed om dat tegen elkaar te zeggen. Als we met elkaar nadenken over de dingen die nog moeten gebeuren, ligt het gevaar op de loer dat we daar zo onze eigen gedachten over hebben. Ik vind dat. Naar mijn mening. Daar kan een vervelende woordenstrijd uit ontstaan. Juist als het om deze dingen gaat, moeten we niet meer willen zeggen dan Jezus ons heeft voorgezegd!
Het Woord van de Heer, dus!
Henk Last

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

Familieberichten
Advertenties