De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

maandag 23 oktober

Cultuurmaandag, 15 december 2003

Russen streven naar perfectie
JACK FRÖLICH
In de Russisch orthodoxe liturgie wordt altijd a capella gezongen. Orgel of andere instrumenten komen hierin niet voor. De kerkleiders uit de vierde en vijfde eeuw vonden dat muziekinstrumenten teveel van de tekst zouden afleiden. Aan de koorzang in de Russisch orthodoxe kerk wordt veel aandacht besteed, omdat men vindt dat daarin iets van het hemelse wordt uitgebeeld en dat kan dan niet gebrekkig of stuntelig zijn. Er wordt dan ook naar een zeer grote mate van perfectie gestreefd.
In een zaal zonder speciaal licht of decors kwam zondagmiddag in De Lawei te Drachten het koor Capella Sint-Petersburg op. Dirigent Wladislaw Chernushenko hief zijn handen op en het koor zette in met het indrukwekkende Concert voor koor nr. 6 van Dmitro Bortnyansky. Het was meteen stil in de uitverkochte zaal en men onderging de geweldige koorklank als een weldadige zee van wondermooie klanken.
Bortnyansky was rond achttienhonderd een voorganger van de huidige dirigent van Capella Sint-Petersburg en schreef veel concerten voor koor die dikwijls aansloten bij de traditie van de oude Oekraïnse kerkmuziek. Het zesde concert is geschreven voor kerst met als kern ‘Eer zij God in de hoge en vrede op aarde’. Het is een magistraal koorwerk dat met een enorme intentie en expressie werd gezongen. De hoge kwaliteit van Capella Sint-Petersburg in zowel koorklank als muzikale afwerking maakte met dit eerste werk meteen grote indruk.
De diepe en warme basstem van één van de vele solisten uit het koor was bijzonder fraai in het indrukwekkende gebed Red, o God, uw volk van Pavel Chesnokov. Vervolgens zette een sopraan met een bijzonder expressieve stem het lied Heilige liefde van Georgy Sviridov in, waarin het koor de begeleiding verzorgde door te neuriën en op open klanken te zingen. Sviridov was een componist na de Russische Revolutie. Hij heeft les gehad van Shostakovits en een groot repertoire van instrumentale muziek op zijn naam staan. Het aantal kerkelijke stukken is veel geringer, maar Heilige liefde is een prachtig voorbeeld van zijn componeerstijl.
Van de geestelijke werken die het koor zondagmiddag zong was het Credo , de geloofsbelijdenis van Nicea, één van de meest indrukwekkende composities. Het werd geschreven door Aleksandr Archangelsy, een Russische dirigent/componist die het in 1880 voor elkaar kreeg dat ook vrouwen in de koren mee mochten zingen. Hij was overigens de eerste dirigent die met een Russisch kerkkoor naar West-Europa trok.
Het tweede gedeelte van het programma bestond uit prachtige voorbeelden uit de Russische volksmuziek, waarin ook veel koorleden zich weer solistisch lieten horen. Natuurlijk waren in dit gedeelte een aantal voor ons bekende liederen opgenomen zoals de Wolga boatsman , De twaalf rovers en Avondklokken . De sfeer in het koor was meer ontspannen dan voor de pauze en werd gedurende het concert steeds uitbundiger.
Capella Sint-Petersburg is een prachtig koor dat het publiek gedurende het hele concert ademloos liet luisteren met een dirigent die het koor met veel bezieling op een rustige en gedecideerde manier leidt.
Concert: Capella Sint-Petersburg o.l.v. Wladislaw Chernushenko
Plaats: Lawei, Drachten
Belangstelling: uitverkocht

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties