De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
vrijdag 22 september

Economiedonderdag, 1 april 2004

Rapport: toekomst voor de sector
Kamer eist steun voor scheepsbouw

Den Haag - Minister Brinkhorst (D66) van Economische Zaken moet zich binnen het kabinet sterk maken om toch door te gaan met subsidie aan de scheepsbouw. Vrijwel de hele Tweede Kamer zette de D66-bewindsman gisteren onder druk om dit te doen. Brinkhorst had eerder gezegd op zijn eigen begroting geen geld meer te hebben.

De bewindsman voelt er zelf weinig voor om bedrijven ,,kunstmatig’’ overeind te houden. Niettemin moest Brinkhorst beloven bij de besprekingen over de voorjaarsnota, een tussenstand over de financiën van het Rijk, met de ,,vuist op tafel te slaan’’ om extra geld voor de scheepsbouw te krijgen.
De Tweede Kamer overlegde gisteren met de minister over steun van het Rijk aan het noorden van het land. De Groningse gedeputeerde Gerritsen en de Friese gedeputeerde Bijman overhandigden Brinkhorst het rapport Toekomstperspectief voor de Noord-Nederlandse scheepsbouw , waarin wordt aangedrongen op voortzetting van de steun aan de scheepsbouw. Zij toonden zich ,,heel blij’’ met de afloop van het overleg. Minister Brinkhorst zal maandag in Rotterdam met vertegenwoordigers van de scheepsbouwsector overleggen over de toekomst van de bedrijfstak.
Het gaat niet goed met de scheepsbouwsector in Fryslân en Groningen. Weliswaar nam de omzet in de periode 1997 tot 2002 toe van 403 naar 451 miljoen euro, tegelijk liep de werkgelegenheid terug van 1750 naar 1590 mensen. Het jaar 2003 en het begin van 2004 waren bijzonder slecht. In het Noorden gingen in een paar maanden tijd de scheepswerven van Bijlsma in Lemmer en Warten failliet. Daarbij verloren in totaal 150 mensen hun baan. Nederland verliest steeds meer terrein aan de lagelonenlanden in Oost-Europa en Azië. Veel landen subsidiëren hun scheepsbouwsector.
Het rapport Toekomstperspectief voor de Noord-Nederlandse scheepsbouw dat gisteren is aangebonden, concludeert dat er wel degelijk toekomst is voor de scheepsbouw in Noord-Nederland. Het rapport is opgesteld door de Technische Universiteit Delft, in opdracht van de provincies Groningen en Fryslân.
Volgens de onderzoekers moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De bestaande subsidieregeling (TROS) moet worden verlengd. Ook moet er meer aandacht komen voor innovatie. Betrokken partijen als de reders, de toeleveranciers en de provincie, moeten beter samenwerken.
Volgens gedeputeerde Bijman van de provincie Fryslân is het belangrijk dat er sprake is van eerlijke concurrentie. In veel landen, zoals Duitsland, steunt de overheid de scheepswerven door financieringsgaranties. Bij de bouw van schepen investeren de werven veel geld, voordat de opbrengsten gerealiseerd worden. Als de overheid financieringsgaranties afgeeft, kunnen scheepswerven tegen gunstige voorwaarden geld lenen. Als de Nederlandse overheid deze garanties niet afgeeft en andere landen wel, is er volgens Bijman sprake van oneerlijke concurrentie.

‘Kleine’ schepen

Gedeputeerde Bijman deelt de conclusie van het rapport dat er toekomst is voor de noordelijke scheepsbouw. Hij denkt dat die toekomst vooral geldt voor ‘kleine’ schepen tot 10.000 ton. Hierop kan een betere toegevoegde waarde (winst) gehaald worden. Bij de grotere schepen verliest Nederland de concurrentiestrijd, omdat daarbij de lagere lonen in Oost-Europa en Azië meer invloed hebben op de kosten. Ook verwacht hij op korte termijn kansen voor Nederland, omdat de scheepswerven in Oost-Europa en Azië overvol zitten met opdrachten.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties