De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

maandag 23 oktober

Sportdonderdag, 6 januari 2005

Selakovic vertrekt naar IFK Göteborg
Heerenveen – In harde bewoordingen spuwde Riemer van der Velde woensdagavond tijdens de nieuwjaarsreceptie zijn gal over KNVB, politie en politiek. Maar voor het echte nieuws zorgden de parttime cabaretiers Hans en Wim Anker (‘Joop en Joop’) tijdens hun jaarlijkse uitvoering. Stefan Selakovic stapt per direct over naar het Zweedse IFK Göteborg.
EDWARD JORNA
Selakovic kwam halverwege het seizoen 2001/2002 voor een kleine drie miljoen gulden over van Halmstads BK, waar hij het tot topscorer van Zweden had geschopt. Bij Sportclub Heerenveen kon de 27-jarige Zweed de hoge verwachtingen echter niet waarmaken. Hij speelde in drie seizoenen weliswaar het acceptabele aantal van negentig competitieduels (negentien doelpunten), maar een voortrekkersrol kon ‘Sela’ nooit innemen. Het laatste anderhalve seizoen speelde de als centrumaanvaller binnen gehaalde Selakovic vooral aan de zijkanten: vorig seizoen op rechts en dit seizoen – na de komst van Ugur Yildirim – op links.
Naar verluidt zou Heerenveen, dat de Zweed alle medewerking gaf bij het zoeken naar een nieuwe club, een prijs van één miljoen euro op het hoofd van Selakovic hebben gezet. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat de club die prijs ook heeft gebeurd. Selakovic, die nog een contract had tot medio 2006, stond ook in de belangstelling van Djurgardens IF uit Stockholm.
In zijn nieuwjaarstoespraak, die traditioneel op humoristische wijze werd omlijst door het advocatenduo Hans en Wim Anker, trok Van der Velde fel van leer tegen politici die de gedachte voeden dat betaald voetbal in Nederland een dure zaak is. ,,Wy betelje 1,6 miljoen BTW-belesting, 2,8 miljoen leanbelesting en dan ha ik it noch net iens oer de ‘overige’ en de fennoatskipsbelêstingen. Dêrby: wy leverje wurk oan 120 minsken en as Sportstad Heerenveen aanst rûn is, sille der twatûzen minsken wat mei hawwe. Wat no djoer? Wy ferbouwe it stadion sûnder ek mar ien sint subsydzje.’’
De kritiek van de politiek geldt vooral de hoge politiekosten bij wedstrijden in het betaalde voetbal. Dat thema kwam afgelopen jaar weer aan de orde toen de voetbalbond een nieuw plan presenteerde met méér wedstrijden en voetballen in de periode rond Kerst en Oud en Nieuw, zoals in Engeland al jaren gewoon is. De politiek wees het plan direct af en vond, nadat de eredivisie NV een lucratieve deal met mediatycoon John de Mol had gesloten, bovendien dat de clubs meer zouden moeten gaan bijdragen aan de kosten voor de inzet van politie.
Van der Velde: ,,As ik de skilder by my thús komme lit dan bepaal ik – en net de skilder – wat fan kleur der op komt. Mar by de plysje wurket it oarsom. Sy bepale sels wat se dogge en net wy. En dêr passe wy foar. By ús gebeurt hast noait wat. Ik fyn: wy hawwe jild tegoede fan de plysje foar net ferliende tsjinsten. Sjoch, it wurdt oars as de polityk stelt dat de ‘ferfuiler betellet’. Dan binne wy ek foar.’’
Op de door ruim 1300 gasten bezochte nieuwjaarsreceptie in het nieuwe supportershome Fryslân Fun Plaze vertelde Van der Velde voorts dat de club regelingen zal treffen voor rookvrije ruimtes. De club streeft naar rookvrije zones op de nog te bouwen tribunes aan de noord- en zuidzijde van het Abe Lenstra-stadion. Bovendien wil de club, naast de andere supporterskantines, een rookvrij supportershome realiseren. Daarnaast is de club met moedervereniging Heerenveen amateurs ook in gesprek over uitbreiding van de gebouwen op sportpark Skoatterwâld. Het betreft een uitbreiding van vier of zes kleedkamers.
Tussen de bedrijven door brachten de ‘Ankerbrothers’ een twintigtal cd’s voor enkele honderden euro’s aan de man (uiteraard voor Azië) en werd afscheid genomen van Appie Bokma. Als bestuurslid van de ondernemersociëteit verleende Bokma sinds 1984 zijn diensten aan de club en zijn inbreng was niet onbelangrijk voor de groei die de club in die jaren meemaakte. Bokma was het geestelijk brein achter de Friestalig getinte reclamecamgnes als ‘de rapen binne gear’ (bekerfinale 1993) en ‘no komme de pipen út de sek’ (bekerfinale 1997). Hoewel Heerenveen beide finales verloor waren de reclamecampagnes van onschatbaar belang voor het imago van de club. Heerenveen zette zich in dit tijd neer als de club van Fryslân en daarmee drukte het – met dank aan de goede prestaties op het veld – de grote concurrent Cambuur naar de achtergrond.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 1


Reacties:

Riemer heeft zo voor het oog in een aantal opzichten wel gelijk, maar moet zich wel goed realiseren dat hij vanuit een LUXEpositie praat, bij Heerenveen gebeurt inderdaad zelden tot nooit iets, maar dat is lang niet overal zo. Heerenveen is helaas niet de norm.

H Groenman, Heerenveen - vrijdag, 7 januari 2005


sport
Familieberichten
Advertenties