De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
vrijdag 25 mei

Economiedonderdag, 20 januari 2005

Consumenten hebben wel geld, maar besteden het kritischer, merkt kledingverkoper Lodewijk
‘Tijdens recessie meer vraag naar kwaliteit’
SIMON TALSMA
Franeker - Niet alleen winkels met in hun schappen traditioneel goedkope producten profiteren van de haperende economie. Ook de aanbieders van ‘kwaliteit’ kunnen profiteren. ,,Het geld is er wel, maar consumenten besteden het kritischer. Er is meer vraag naar kwaliteit. Wanneer je kwaliteit verkoopt voor een redelijke prijs, wordt er zeker nog wel gekocht. Maar in plaats van drie broeken zullen dat er nu soms twee zijn.’’ Dat is de marktanalyse van Tjerk Lodewijk, eigenaar van een gelijknamige winkel in mannenkleding in Franeker.
De verminderde aankopen per persoon worden voor een deel opgevangen door groei van het klantenbestand. ,,We zijn de afgelopen vijf jaar met forse sprongen gegroeid. Voorheen kwamen de mensen uit Franeker. Daarna werd het de omliggende gemeente en nu komt een groot deel van de klanten uit heel Fryslân. Maar ook van over ‘de dijk’ komen er steeds meer kopers. Voor veel mensen uit Noord-Holland zijn de problemen met parkeren in Den Helder en Alkmaar reden om in Franeker te winkelen’’, aldus de enthousiaste eigenaar.

Instelling bepalend

De groei van het klantenbestand is volgens Lodewijk voor een groot deel terug te voeren op de instelling van het complete team werknemers. ,,Een zonnig humeur, een open en eerlijke dienstverlening doet veel meer dan het denken voor de korte termijn. De klant moet willen terugkomen. We zijn pas tevreden als een klant met een blij gevoel de winkel verlaat. In sommige gevallen zal dat best zonder aankoop kunnen zijn. Wanneer een bepaald artikel niet in huis is, bestellen we dat.’’
De ondernemer erkent wel dat de groei van het klantenbestand niet alleen wordt veroorzaakt door het imago van zijn eigen zaak. Hij geeft ook de gemeente Franekeradeel een pluim. ,,Door het op de schop nemen en verfraaien van de binnenstad komen de mensen nu ook eerder. En daar profiteren we allen weer van.’’
Lodewijk hekelt de instelling van ondernemers die klagen ‘dat het momenteel allemaal economisch slechter gaat’. ,,Vooral nu is het tijd om te investeren. Je moet anticyclisch werken. Wanneer je dat doet, profiteer je als eerste van het herstel. Wanneer je dat niet doet en blijft hangen in het negatieve gevoel, wordt het heel moeilijk.’’

Uitbreiding

Onder andere door de positieve instelling van Lodewijks Mode voor Mannen kan het bedrijf fors uitbreiden. De mannenmodezaak heeft nu de beschikking over ongeveer vijfhonderd vierkante meter. Over ruim een maand moet de huidige verbouwing resulteren in uitbreiding tot een oppervlakte van achthonderd vierkante meter. De slogan ‘Merkbaar Meer’ komt daarbij wel heel duidelijk tot uiting. Toch is dat niet de bedrijfsfilosofie van Lodewijk. Ook in de uitbreiding blijft kwaliteit voorop staan. ,,We hebben bijvoorbeeld gekozen voor de bouw van extra ruime paskamers. Minder valide mensen kunnen dan met rolstoel en eventueel met begeleider met alle gemak de kleren passen. Het neemt dan wel de ruimte in van een deel van de showruimte maar de keuze is voor ons duidelijk.’’
Kwaliteit komt ook tot uiting in het bieden van andere voorzieningen. Zo zijn er toiletten voor de klanten, waarbij ook weer aan de minder valide klant is gedacht. Ook is er voor de klant een kop koffie. ,,Wanneer je bijvoorbeeld drie kwartier in de auto hebt gezeten om hier te komen, is dat voor velen heel aangenaam. En dan serveren we niet de goedkope koffie. Ook daarbij letten we op kwaliteit. Oude koffie nodigt niet uit om met een positief gevoel te winkelen.’’
In de ruim vijftig jaar van het bestaan van het familiebedrijf is de oorspronkelijke textielhandel van vader Wiltsje uitgegroeid tot een bedrijf met een drietal vestigingen. Tegenover de winkel in mannenmode, die naar verwachting wordt overgenomen door zoon Wilfred en schoondochter Marieke, is er ook een vestiging voor vrouwenmode. Die zelfstandige winkel is eigendom van broer Jacob en op termijn neemt diens dochter de zaak over. Beide broers zijn eigenaar/franchisenemer van de Hema in Franeker.
De komende weken zit Tjerk Lodewijk echter tussen het stof. Het recent aangekochte gedeelte is al verbouwd en het oudere, afgescheiden, gedeelte is nu aan de beurt. Het is de bedoeling dat voor alle soorten kleding een apart deel van de winkel wordt ingeruimd. Voor de zakelijke kleding een zakelijke omgeving, voor de sportieve man een sportieve hoek en voor de stoere vrijetijdskleding een bijpassende ruimte. Met betongaas en ruwe stenen moet daar de stoere man zich thuis voelen. De komende weken is het echter nog niet zo ver. Met man en macht zijn ‘stoere mannen’ nu nog bezig de oude vertrouwde ruimte om te bouwen. Begin maart gaat de vernieuwde winkel open.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties