De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
woensdag 22 november

Economiezaterdag, 2 april 2005

Onderzoek ‘gezondheid’ op komst
‘Gezondheid’ nieuwe promotor bioproducten

De Steeg - Om biologische producten in de supermarkt meer onder de aandacht van consumenten te brengen moeten supermarkten biologische producten meer profileren als ‘gezond’.

SIMON TALSMA
Dat was donderdag de boodschap van onder andere Bert van Ruitenbeek, directeur van brancheorganisatie Biologica en van Herman Wijffels, voorzitter van de Sociaal Economische Raad en voorzitter Natuurmonumenten op het EKO-congres 2005. De duurzame productiewijze alleen, is volgens Van Ruitenbeek niet meer genoeg om meer consumenten over de streep te halen. ,,Gezondheid en smaak, daar zijn consumenten nog gevoelig voor.’’ Kansen zijn er volgens hem ook voor regionale biologische producten met een bijpassende reclamecampagne.
Voor natuurvoedingswinkels die traditioneel al consumenten trekken die biologisch voedsel kopen, had Van Ruitenbeek enkele tips om consumenten meer te laten kopen en nieuwe klanten binnen te halen. ,,Ze moeten ruimer van opzet worden. Het moeten natuurvoedingssupermarkten worden. Acties die passen in het concept van ‘adopteer een kip’ en ‘adopteer een appelboom’ verdienen daarbij een vervolg.’’
Van Ruitenbeek riep de overheid op meer geld te steken in het onderzoek naar de gezondheidseffecten van biologische voeding. Dat is goed voor de ondersteuning van de nieuwe campagne die dit jaar van start gaat. Tot voor kort werd voornamelijk ingezet op voedselveiligheid. Renée Bergkamp, Directeur Generaal van het ministerie van Landbouw, haakte daarop in door te melden dat er op korte termijn een groot onderzoek start, waarbij de effecten worden onderzocht van voeding op de weerstand bij kippen. ,,Resultaten zijn goed te vertalen richting de mens.’’
Voor de komende jaren wil de biologische sector verder groeien. Daarvoor is een convenant ondertekend door twaalf maatschappelijke organisaties waaronder de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en Biologica. Met dit tweede convenant willen de partijen met concrete maatregelen consumenten zodanig bewegen dat het biologisch marktaandeel in 2007 uitkomt op 5 procent. In het eerste convenant was het de bedoeling dat dit in 2005 zou zijn behaald. Vorig jaar was dat 1,8 procent. In 2003 ging het om 1,6 procent.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties