De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 23 november

Regiovrijdag, 17 juni 2005

Letters van beton, van wegenverf, van teer
sjirk kuijper
Leeuwarden – Bijna een half miljoen euro is er nodig voor het aanbrengen van twaalf gedichten langs de vaarweg Lemmer-Delfzijl en het schrijven van een ‘biografie’ van het kanaal. De helft daarvan betalen de provincies Groningen en Fryslân, de rest moet van sponsors en uit fondsen komen.
Gisteren presenteerden de cultuurgedeputeerden van Fryslân en Groningen, Mulder en Gerritsen, de ontwerpen voor het kunstproject langs de 118 kilometer lange vaarweg.
Twaalf koppels van dichters en kunstenaars ontwierpen elk een kunstwerk van taal en vorm. Een dertiende ontwerp is een ‘overkoepelend project’ dat zich uitstrekt over de totale lengte van het Prinses Margrietkanaal (65 kilometer), het Van Starkenborghkanaal (27 kilometer) en het Eemskanaal (26 kilometer).
Het poëtische kunstproject heeft de titel ‘Woordenstroom” (woord en stroom) meegekregen. De gedachte erachter is dat ,,taal fungeert als transportmiddel van een altijd voortbewegende stroom van woorden naar het domein van de verbeelding’’. Het plan dient als culturele garnering van de vaarweg die wordt uitgebaggerd en die grotere bruggen en sluizen krijgt zodat er straks grotere schepen door kunnen varen.

Bescheiden

Voor deze opwaardering van de vaarverbinding is een Masterplan Vormgeving gemaakt dat ervoor moet zorgen dat het bestaande landschapsbeeld zoveel mogelijk intact blijft. De vormgeving van de bruggen en andere civiele kunstwerken wordt bescheiden gehouden om de ,,visuele continuďteit van het oeverlandschap’’ niet aan te tasten. Het taalkunstproject dient om de eenheid van de totale route van Lemmer tot Delfzijl te benadrukken.
De ontwerpen van de kunstenaarskoppels verschillen sterk van elkaar. Voor de sluis bij Lemmer bijvoorbeeld heeft George Moormann een gedicht geschreven (‘De zondvloed is nakende!’), dat volgens het ontwerp van Thomas Widdershoven in manshoge, grillige letters (een nieuw lettertype: Pantha Rhei) op de lange loopbrug bij de sluis zou moeten worden geschilderd. Veel minder opvallend zijn de tekstregels van Jacques Peeters die volgens een ontwerp van Martin Reints moeten worden aangebracht in reliëfbeton op de bovenranden van het aquaduct bij Twellingea; ze zullen overigens alleen vanaf het water te zien zijn.
Op het eilandje Trijehűs bij Grou wil vormgever Tsead Bruinja juist op een wel tien meter hoge stellage het gedicht ‘Stinne op Swart’ van René Knip aanbrengen, uitgevoerd in grote zwartgeteerde letters. Weer heel anders is het plan van Benne van der Velde: hij wil het gedicht dat Erwin Adema schreef voor de locatie Suwâld in eenvoudige wegenverf schilderen op het geasfalteerde dek van het zonnepontje dat daar op en neer vaart.
Het ‘overkoepelende project’ dat Vanessa van Dam en Sjaak Langenberg hebben bedacht, bestaat uit het schrijven van ene ‘biografie van de vaarweg Lemmer-Delfzijl’. Zij willen honderd mensen uitnodigen om op één dag als ‘landschapsschilders van het woord’ op observatiepunten langs de route te gaan zitten, en vanaf daar elk hun bijdrage te leveren aan de biografie. Van de honderd biografen zijn er al vijftig uitverkoren; naast deze ‘bekende namen’ worden vijftig andere kandidaten geselecteerd via wervingsadvertenties in de regionale pers. Het schrijven van de biografie is gepland op 5 juni 2006, waarna het boek volgend najaar kan verschijnen.
Het aanbrengen van de gedichten langs de vaarroute is gepland in de loop van dit en volgend jaar, afhankelijk onder meer van de financiering. Op sommige plaatsen moet ook nog met Rijkswaterstaat en grondeigenaren worden onderhandeld over de vraag of het kunstwerk precies zo kan worden uitgevoerd als het ontworpen is.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties