De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 23 november

Regiovrijdag, 17 juni 2005

‘Dyslectische leraar is aanwinst voor school’
Sippie Miedema
Leeuwarden – Pabo-opleidingen moeten studenten met dyslexie koesteren. De leerlingen kunnen een grote aanwinst zijn voor basisscholen. Dit zei Nel Hofmeester, gisteren bij het congres Aan de (leer)weg timmer je samen , over studenten met beperkingen.
Dyslexie-deskundige Hofmeester heeft in de afgelopen jaren Pabo-studenten begeleidt bij het beter leren lezen en spellen. ,,Op een gegeven moment kwamen er mensen van de opleiding naar mij toe of ik hen alsjeblieft wilde helpen. Ze hadden hele leuke en spontane studenten die de spellingstest maar niet doorkwamen.’’
Aanvankelijk had Hofmeester haar twijfels: ,,Wat doet zo iemand zichzelf aan met een Pabo-opleiding? Zeker als leraar ben je constant bezig met lezen en schrijven.’’ De studenten bleken echter zeer gemotiveerd. Vaak bleken ze ervaring te hebben bij kinderdagverblijven en besloten ze na enkele jaren hun droom om voor de klas te staan te verwezenlijken.
Hofmeester heeft stap voor stap de spellingsregels met de leerlingen doorgenomen en de schrijfwetten gevisualiseerd. ,,Ik heb ook uitgelegd dat taal soms helemaal niet logisch is. Veel mensen willen taal snappen. Maar dat kan soms niet.’’
De dyslectische studenten bleken de spellingsregels heel goed aan kinderen te kunnen uitleggen. Ook al maakten ze zelf nog wel eens een foutje. ,,Een meisje bleek de spellingtest nog steeds niet te halen, terwijl ze de regels wel onder de knie had. Ze bleek veel last te hebben van faalangst en ze had concentratieproblemen. Toen er voldoende rust was, haalde ze de test wel.’’
Zelf kent Hofmeester een docent met dyslexie: ,,Hij heeft aan de leerlingen uitgelegd: meester is heel goed in aardrijkskunde en geschiedenis. Over rekenen kan je mij alles vragen. Maar in spelling maak ik wel eens een foutje. Dus als ik iets op het bord schrijf, moet je goed opletten of het wel goed is geschreven. Hij bereikt ermee dat de slimme leerlingen meteen erg alert zijn als hij naar het bord loopt. En de kinderen die niet zo goed zijn in spelling worden minder onzeker, omdat ze weten dat zelfs de meester wel eens een fout maakt.’’
Een ex-leerling van Hofmeester heeft inmiddels ook een baan gevonden. ,,De kinderen die moeite hebben met spelling haalt ze er feilloos uit, omdat ze bij hen veel van zichzelf herkent.’’ Leraren met dyslexie zijn wat haar betreft een aanwinst voor de school.
Het congres over studeren met een beperking werd gehouden ter ere van het convenant dat de CHN heeft afgesloten. Hierin staan afspraken van de school met het expertisecentrum Studie en Handicap in Utrecht. De school belooft onder meer een vast aanspreekpunt in te richten voor studenten met een handicap.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties