De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 20 januari

Cultuurvrijdag, 23 december 2005

Sinatra’s verrassen met nieuw gezicht en geluid
HESSEL FLUITMAN
Als ik eerlijk ben, moet ik bekennen dat ik wel een beetje met bezwaard gemoed naar het jubileumconcert van Hothouse Redbad ging. Deze dertigjarige stichting viert haar verjaardag op oudjaar en had voor die gelegenheid de Young Sinatra’s teruggehaald. Is dat wel de bedoeling: opnieuw het sfeertje van Frank Sinatra en de Count Basie Band uit 1965, live At The Sands in Las Vegas? Maar gelukkig: de Young Sinatra’s kwamen met een nieuwe zanger en het oude repertoire was in de ijskast gezet.
Na twee stukjes instrumentaal, waarvan Splanky als een soort afscheid van het oude repertoire bleek te fungeren, kwam Wouter Hamel op en zette de toon van de avond door meteen drie nieuwe stukken te zingen. Een nieuw gezicht, een nieuw geluid. Sinds hij anderhalf jaar geleden met juichende kritieken van het conservatorium kwam, maakte hij alle berichten over zijn stem waar.
Natuurlijk, je ontkomt niet zo heel gemakkelijk aan de liederen uit de grote Amerikaanse liedjesbron, maar toch, Hamels keuze daaruit was prikkelend. Naast het oude Lulu is back in town stukken als Come on Home en Recipy for making love . Titels, die nieuw zijn. Songs waarvan je gewoon zonder herkenning van kon gaan genieten.

Ray Charles

Het lijkt wel of er onder de musici een beweging gaande is van: ‘Gedenk Ray Charles!’ Althans, ook gisteravond kwam een oude hit van deze overleden icoon voor het voetlicht: het swingende Halleluiah I just love her so . Met grote inbreng van de negenkoppige band: mooie ensembles van de rieten en het koper. En dat allemaal op dubbele snelheid.
Ja, niet alleen de liedjes zijn vernieuwd, ook het instrumentele deel was verjongd. Vooral door een stuk uit 1959 op het repertoire te nemen: Better Git it to your Soul van Charles Mingus. Na de pauze kwam de ritmesectie op en de bassist wachtte geduldig tot iedereen stil was, een oud onderwijzerstrucje, en improviseerde lichtjes naar de begintonen van die hit van Mingus. Deze laatste was een tovenaar als het ging om het creëren van een bigbandgeluid met een beperkt aantal blazers. Het was voor de Sinatra’s dus een kleine stap om dat met hun kleine bigband ook te proberen. Een stomend Mingusstuk was het gevolg.
Natuurlijk ging de vriezer nog even open, want met zo’n naam moet je natuurlijk wel terugkomen met een song die door The Voice zo beroemd werd. Verrassend liet hij de Cole Porter kraker horen: Love for Sale , met de inleidende verse zoals Ella Fitzgerald dat wel deed. Trouwens, de definitieve afsluiter in de toegift deed ook aan haar herinneren. In Mack the knife deed zij altijd alsof ze de tekst kwijt was. Hamel deed dat ook, zonder dat te melden, hij zong een compleet nieuwe tekst, helemaal toegesneden op afsluiting van het concert.
Concert: The Young Sinatra’s
Plaats: De Harmonie, Leeuwarden
Belangstelling: 280 bezoekers.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties