De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

zaterdag 16 december

Regiozaterdag, 8 april 2006

Een stil maar iets te lang treintje
ARJEN BAKKER
Schiermonnikoog – Jarenlang werd er op Schiermonnikoog over gepraat: hoe kunnen we het eiland onderscheiden als een milieu- en toeristenvriendelijk eiland? Het eiland mag dan officieel autovrij zijn, taxi’s, bussen en de vele auto’s van eilanders (die mogen namelijk wel een wagen hebben) maken het toch nog behoorlijk druk. En als er toeristen komen met een hele zwik koffers en tassen, worden die gewoon in een busje gegooid, net als op al die andere eilanden.
Eric Bakker had op een gegeven moment wel genoeg gepraat. ,,Ik dacht: laat ik nu eens een concreet vervoermiddel gaan zoeken.” De belastingadviseur (,,Ik wilde buiten het werk om de handjes ook wel eens laten wapperen”) begon een speurtocht en kwam uiteindelijk op een beurs in gesprek met mensen van SOIOS, The Solar Company. De wagentjes die zij presenteerden, een soort treintjes op luchtbanden, aangedreven door elektromotoren op zonne-energie, die leken hem wel wat voor het eiland. Op dit moment rijden er al van dergelijke wagens in de Ooypolder bij Nijmegen, in Overloon en in Beek-Ubbergen. ,,Het locomotiefje heeft een grote trekkracht en is daardoor eventueel ook geschikt voor het strand. En met volgeladen accu’s kan hij maximaal 140 kilometer per dag halen, dus dat is ruim voldoende voor een hele dag heen en weer rijden tussen veerdam en dorp.” En nog voor een heleboel ritjes meer. Want hoewel het ‘zonnetreintje’ in eerste instantie vooral voor bagagevervoer moet worden ingezet, wil Bakker uiteindelijk ook excursies met passagiers gaan doen, door het Nationaal Park en over het strand. ,,Als je een bedrijfje dat zo’n wagen heeft, zonder subsidies wilt laten bestaan, moet het wat meer kunnen dan alleen bagage vervoeren.” Bakker heeft inmiddels zijn plannen ontvouwd aan de gemeente en die stuurde een enthousiaste brief terug. ,,Wij hopen van harte dat uw initiatief om op een kleinschalige, geluidsarme en milieuvriendelijke wijze bagage te vervoeren een groot succes wordt. Wellicht dat uw initiatief er toe leidt dat meer (personen-)vervoerders overgaan tot dergelijke oplossingen”, schrijven burgemeester en wethouders. Problemen zijn er echter ook: een gemiddeld SOIOS-zonnetreintje is achttien meter lang, maar voertuigen langer dan zestien meter mogen het dorp Schiermonnikoog niet in. Bakker mag wel een ontheffing aanvragen, maar dat ligt juridisch gezien lastig: ,,het gevolg van een dergelijk besluit moet immers niet zijn dat andere voertuigen, langer dan zestien meter, niet meer uit de dorpskern kunnen worden geweerd”, aldus de gemeente. En dan is er nog de vraag of het treintje wel het strand op mag. Alle eilanders (Bakker dus ook) mogen in principe alleen in de winter strandrijden. Van 15 april tot 15 september is het strand het domein van wandelaars. Het Overlegorgaan Nationaal Park gaat over de uitzonderingen op die regel. ,,Ik ben erg benieuwd wat het Nationaal Park van het initiatief zal zeggen”, zegt Bakker. ,,Het is natuurlijk wel wat anders of je met een oude trekker het strand op gaat, of met zo’n niet-vervuilend, stil treintje. Op zich heb ik wel goede hoop.” Als er positieve geluiden komen vanuit gemeenteraad en Overlegorgaan (,,en als de provincie met een mooie Leader-subsidie over de brug komt”) dan is er kans dat er nog dit seizoen een solartreintje over Schiermonnikoog gaat rijden. Al zal er waarschijnlijk nog een seizoen overheen gaan, beseft Bakker. ,,Het kan in principe redelijk snel. Maar de fabrikant zal wel een voertuig moeten bouwen, dat in de winter wind- en waterdicht kan worden gemaakt, want we willen niet alleen in het hoogseizoen rijden.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties