De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 18 november

Regiomaandag, 25 september 2006

De Javazee: een oerdegelijk en zeer veilige reddingboot
Een onmiddellijke favoriet bij de redders
ARJEN BAKKER
Harlingen/IJmuiden - ,,Al zouden er tien reddingboten beschikbaar zijn geweest, dan hadden we hoogstwaarschijnlijk nog de Javazee genomen. Het is gewoon een heerlijk schip. Heerlijk!”
Rein Mulder uit Harlingen is verliefd. En wel op de Javazee, de laatste stalen reddingboot uit de vloot van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM). Zaterdag ging het schip officieel uit de operationele dienst. In IJmuiden droeg de KNRM de Javazee ‘in langdurige bruikleen’ over aan het reddingbootmuseum Dorus Rijkers. Het museum laat het beheer op haar beurt weer over aan Mulder, Jan Kuiken en Gerard Pont, die samen de Stichting Javazee Maritiem hebben opgericht. ,,Feitelijk hebben we het schip al sinds maart in Harlingen”, legt Mulder uit. ,,We hebben de boel onderdeks opgeruimd, zodat er een tafel en wat banken neergezet konden worden. De komende tijd zetten we de buitenkant strak in de verf en dan gaan we er in de winter mee varen.”
Mulder en Pont zijn al jaren als redder betrokken bij de KNRM in Harlingen. Eerst voeren ze daar op de stalen motorvlet Tjerck Hiddesz, tegenwoordig op de zogenoemde RIB (Rigid Inflatable Boat) Wiecher en Jap Visser-Politiek. De Javazee heeft nooit in Harlingen gelegen. ,,Maar dat maakt ons niet zoveel uit. Het is een prachtig, goed schip, daar gaat het om.” De drie Harlingers hebben de Javazee in principe ,,puur vanwege de liefde voor het varen” onder hun beheer genomen, zegt Mulder, maar ze gaan er toch commerciële tochtjes mee maken ,,om de kosten van het varend houden te dekken.” Behalve dag- en avondtochten voor groepen komen er deze winter vier trainingsdagen op het wad. ,,Dan nemen we een groep watersporters mee voor een praktijkoefening in wadoriëntatie, reisvoorbereiding, maar bijvoorbeeld ook het aan boord halen van een drenkeling of het gebruik van het reddingsvlot.”
Eerst was er echter een ceremonie in IJmuiden. De KNRM liet het afscheid van de Javazee niet ongemerkt voorbij gaan, omdat het staat voor het einde van een hele generatie reddingboten. Na de roeiboten en de (half-)open motorschepen kwamen in de jaren zestig de zogenoemde all-weather reddingboten in de vaart. Er waren toen nog twee reddingmaatschappijen. De Koninklijke Noord- en Zuid Hollandsche Redding-Maatschappij (‘De Noord’) koos in 1960 voor het type Carlot, de Koninklijke Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen (‘De Zuid’) drie jaar later voor de Koningin Juliana. Van dat laatste type is ook de Javazee, die in 1967 in dienst werd gesteld op station Breskens. ,,Uiterlijk verschillen ze niet zoveel hoor”, zegt Wessel Agterhof van de huidige KNRM, ,,maar bij de Zuid hadden ze gewoon net iets andere wensen en inzichten. De Javazee is bijna zeventig centimeter langer en hij heeft twee roeren, dus hij is veel wendbaarder. Verder heeft de Carlot standaard een vangnet voorop: dat kan bij de Javazee alleen apart bevestigd worden.”
Beide scheepstypen waren in het gebruik onmiddellijk favoriet bij de redders: oerdegelijk en zeer veilig, want bij eventueel kapseizen komen ze vanzelf weer omhoog.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties