De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
woensdag 22 november

Economiewoensdag, 4 oktober 2006

Friese wijnhandel naar het buitenland
SIMON TALSMA
Oudeschoot - Hakken en breken is het in het nieuwe hoofdkantoor van Wijnhandel Baarsma in Oudeschoot. Nog enkele maanden en dan moet het oude rusthuis voor de gegoede dames aan de Schoterlandseweg zijn verbouwd tot hoofdkantoor van Baarsma Wine Group. ,,Een hele klus”, zegt directeur/eigenaar Tjeerd van der Hoek (39). Met mede-eigenaar Cees de Rode (41) laat hij het monument uit 1901 verbouwen. In december moeten de verbouwwerkzaamheden zijn afgerond.
De Baarsma Wine Group timmert sterk aan de weg. ,,We hebben nu een jaaromzet van tweehonderd miljoen euro. Dat moet de komende vier tot vijf jaar verdubbelen”, zegt De Rode. De groei van de omzet moet vooral komen uit het buitenland. ,,In Nederland verwachten we ook nog wel bedrijven over te nemen, maar de grootste groei komt is daarbuiten.” Jaarlijks verkoopt het bedrijf tachtig miljoen flessen wijn. Bij Baarsma werken 170 mensen waarvan zestig in Fryslân.
De branche is sterk versnipperd. Alle mogelijkheden dus om uit te breiden. ,,Op de biermarkt hebben de vijf grootste partijen ongeveer driekwart van de markt in handen. Bij de wijnmarkt heeft het grootste wijnbedrijf ter wereld maar 2 procent van de markt in handen”, weet De Rode.
De wijnhandel heeft nu nog het hoofdkantoor in Gorredijk. Maar door uitbreiding van werkzaamheden en marktaandeel moest worden omgezien naar een ander pand.
Het bedrijf is opgericht in 1977 door S. Baarsma en P. Wagenaar. Al snel groeide het marktaandeel van het bedrijf doordat de verkoop zich vooral richtte op de supermarkten. ,,Tot dan toe was de verkoop voornamelijk gericht op de traditionele wijnhandel met particulieren en speciaalzaken. Baarsma groeide in het begin van de jaren tachtig snel doordat er vooral in die tijd nog veel supermarktketens waren, die nauwelijks in beeld waren bij de andere handelshuizen”, zegt Van der Hoek.
De grote doorbraak van het bedrijf kwam aan het einde van de jaren tachtig door de introductie van Bulgaarse wijnen. Consumenten sloegen massaal de exclusieve wijn in. Baarsma was een van de weinige westerse handelshuizen die wijnen van achter het ijzeren gordijn wist te importeren. Enkele jaren later volgde Zuid-Afrika. En weer was het bedrijf voorloper. Het wist als een van de eerste handelshuizen, na het opheffen van de handelsblokkades in verband met apartheid, wijn in te voeren. ,,We zijn in Nederland marktleider bij het invoeren van Zuid-Afrikaanse wijn. En van de Zuid-Afrikaanse export hebben we een derde deel in handen”, vertelt Van der Hoek trots.
In 2001 en 2002 realiseerde het bedrijf twee belangrijke overnames. ,,In 2001 hebben we de bottelarij van Albert Heijn overgenomen. Een jaar later volgde het 240 jaar oude handelshuis Oud Reuchlin en Boelen waardoor commercieel directeur De Rode binnen de organisatie van Baarsma kwam. Dit handelshuis is voornamelijk actief in de Nederlandse horeca.
Wijnhandel Baarsma kwam vorig jaar via een management buy out in handen van de huidige directeuren. De strategie veranderde en Baarsma ging zich alleen richten op de distributie en in- en verkoop van wijnen. De eigen productie in verschillende landen werd afgestoten.
Voor het komende jaar stelt het bedrijf zich twee belangrijke doelen. Door de verschillende overnames is er binnen de verschillende dochterondernemingen nog onvoldoende gelet op efficiëntie. ,,Daar is nog veel te halen”, zegt Van der Hoek. Een tweede doel voor het komende jaar is het beter introduceren van merken in de schappen van de supermarkten. ,,Consumenten kunnen nu kiezen uit een gigantisch groot aanbod. Ongeveer 95 procent van de wijndrinkers weet niet zo goed wat hij of zij drinkt. Waar wij op mikken is het op de markt brengen van merken met daarbinnen bijvoorbeeld een rode en witte wijn. Maar ook het gebruik van een andere druivensoort is een optie. Het wijnschap is nu veel te gefragmenteerd waardoor consumenten niet meer weten wat ze moeten kiezen en alleen vasthouden aan een bepaalde soort wijn.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties