De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
woensdag 22 november

Achtergronddonderdag, 19 oktober 2006

Brits debat over islamitische dracht én christelijk symbool
Geen kruis, want bang om te kwetsen

In Groot-Brittannië is een hevig debat losgebroken over de integratie van moslims. Het draait om de vraag of het dragen van een gezichtssluier door moslima’s geen onoverkomelijk obstakel vormt voor integratie in de Britse samenleving. Ondertussen is ook het dragen van het christelijk kruisteken onderwerp van debat.

NIEK VAN DER MOLEN
Begin deze maand zwengelde oud-minister Straw van Buitenlandse Zaken de discussie aan door moslimvrouwen op te roepen hun gezichtssluier af te doen. Hij zei dat het in een persoonlijk gesprek belangrijk is elkaars gezicht te kunnen zien.
Labour-politicus Straw onthulde bovendien dat hij moslimvrouwen die hem in zijn partijkantoor bezoeken met een niqab, een sluier die alleen de ogen vrijlaat, verzoekt deze af te doen. Hij kwam tot dit inzicht toen hij een gesprek voerde met een geheel gesluierde moslima die zei blij te zijn eindelijk ,,face to face” (van aangezicht tot aangezicht) met Straw te kunnen praten. In het Britse dagblad ‘The Guardian’ deed Straw verslag van zijn opvallende ontmoeting. Hij pleitte in die krant voor een beschaafd debat over de sluier.
Straw is geen voorstander van een wettelijk verbod maar wil dat moslimvrouwen in alle vrijheid beslissen de sluier, die allerlei meer of minder bedekkende varianten kent, af te doen. De Britse moslimgemeenschap reageerde boos. Het Britse kabinet reageerde verdeeld. Vice-premier John Prescott maakte duidelijk dat hij persoonlijk geen bezwaar had tegen ontmoetingen met gesluierde vrouwen. Straw kreeg bijval van minister van Financiën Gordon Brown, de gedoodverfde opvolger van de Britse premier Tony Blair. Ook Blair is het eens met Straw. De schrijver Salman Rushdie mengde zich vervolgens ook in het debat. ,,Sluiers zijn waardeloos” zei de auteur die zich eerder de woede van de moslimwereld op de hals haalde met zijn roman ‘De Duivelsverzen’. Volgens Rushdie is de strijd tegen de sluier een lang en voortdurend gevecht tegen de beperking van vrouwen.

Kwetsen

De discussie in Groot-Brittannië kwam deze week in een hogere versnelling door twee incidenten. Een onderwijsassistente aan een Britse school dreigt ontslagen te worden omdat zij weigert in de klas haar niqab af te doen in het bijzijn van een man. De school is van mening dat mevrouw Azmi op die manier niet goed les kan geven. Het tweede incident betreft een christelijke werkneemster van luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) die twee weken geschorst is omdat zij zichtbaar een kruis aan een ketting om haar nek droeg. Volgens BA kon Nadia Eweida, die aan een incheckbalie werkt, andersgelovigen kwetsen.
Met enige moeite en veel goede wil kunnen de beide kwesties vanuit moreel oogpunt op een lijn worden gesteld. In beide gevallen wordt gevraagd zichtbare uitingen van het geloof achterwege te laten. Toch? Nee, dat lijkt maar zo. De twee zaken zijn onvergelijkbaar. De schoolleiding wil niet dat Azmi haar niqab thuislaat uit principe, omdat zij een moslim is, maar uit een praktische overweging. Door de niqab kan zij niet goed les geven omdat die de communicatie met de leerlingen en de docenten belemmerd. Het verbod daarentegen van het kruisteken is precies tegenovergesteld gemotiveerd. Niet praktische, maar principiële bezwaren geven de doorslag. Mevrouw Eweida doet haar werk als baliemedewerkster echt niet minder goed omdat zij een kruisje draagt. Nee, zij moet hem afdoen of wegstoppen om zij anders klanten van British Airways kan beledigen. Stel je voor dat ze er achter komen dat er christenen bij British Airways werken. Er zou voor dit vergezochte standpunt nog enig begrip op kunnen worden gebracht als het ook zou gelden voor andere gelovigen. Maar de luchtvaartmaatschappij laat islamitische hoofddoekjes en tulbans bij sikhs wel toe, omdat die niet weggestopt kunnen worden.
Door het onvermogen van British Airways om te gaan met religieuze diversiteit en culturele overgevoeligheid zit mevrouw Eweida voorlopig thuis. Benieuwd of mevrouw Azmi haar baantje als baliemedewerkster kan overnemen.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

achtergrond
Familieberichten
Advertenties