De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

zaterdag 16 december

Regiowoensdag, 20 december 2006

Internet machtig wapen
Groninger scholier baalt van Arriva
GOOS BIES
Leeuwarden - Consumenten ontdekken een machtig wapen: internet. De zeventienjarige havo-scholier Joris Drenth was het wachten op de behandeling van zijn klachten over de treinverbinding tussen Hoogezand en Groningen zo beu, dat hij afgelopen zaterdagmiddag een website opende: www.balenvanarriva.com. Vanochtend, vier dagen later, stonden er vele honderden reacties op de site en zijn er al 604 handtekeningen gezet door reizigers die ,,de vertragingen zat zijn”.
Arriva kan niet anders dan diep door het stof gaan, de fouten erkennen en aangeven dat er aan de problemen gewerkt wordt. ,,We leven in een tijd waarin je met dit medium een collectief kan laten ontstaan”, zegt woordvoerster Liesbeth de Vries. Maar dat de nieuwe treinen - waarvan de eerste inmiddels ook in Fryslân pendelen tussen Leeuwarden en Harlingen - niet deugen, gaat er bij haar niet in. ,,De treinen die wij gekocht hebben zijn absoluut goed.”
Volgens Joris Drenth, die vijf dagen per week treint tussen Hoogezand en Groningen, begon de ellende sinds de nieuwe lightrailtreinen van Arriva begin november tussen Nieuweschans en Groningen begonnen te rijden. ,,Sindsdien is het een dikke rotzooi en door de nieuwe dienstregeling die op 10 december is ingegaan is het alleen maar erger geworden. Treinen zitten stampvol of komen niet, zonder dat er wat over gezegd wordt op de stations”, vertelt hij. Net als zijn vader diende hij een klacht in, met als enige reactie dat ze binnen drie weken een reactie zouden krijgen. ,,Dat is nou meer dan zes weken geleden en we hebben nog steeds niks gehoord. Toen hebben we dit bedacht; als individu kun je niks doen, maar je kan wel de krachten bundelen.”
Volgens Arriva-woordvoerster De Vries zijn de klachten van Joris Drenth bekend en wordt er hard aan gewerkt. De vertragingen waren volgens haar een gevolg van aanloopproblemen met de nieuwe treinen en een veel groter dan verwachte toestroom van reizigers. ,,De aanloopproblemen lijken we redelijk onder de knie te hebben. Sinds maandag hebben we meer treinen ingezet en er zijn drie medewerkers van de fabriek uit Zwitserland permanent aanwezig om de treinen te controleren en te verbeteren.” Dat de nieuwe dienstregeling heeft geleid tot nieuwe vertragingen en dat daar ergernissen over zijn, daar heeft De Vries ,,alle begrip” voor. En er wordt ook ,,aan gewerkt” dat op stations wordt omgeroepen of een trein wel of niet komt of vertraging heeft. Dat vader en zoon na zes weken nog geen antwoord op hun klacht hebben ontvangen, is ,,niet goed”.
Zo diep als Arriva door het stof gaat voor Joris, zo weinig wil de vervoerder kwijt over de klachten van de andere honderden reizigers op de website. ,,Daar refereren we op dit moment niet aan.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties