De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 23 september

Regiomaandag, 12 maart 2007

Onderzoek hekelt vmbo
Docenten: terug naar ‘oude leren’
Leeuwarden - Bijna drie kwart van de leraren in het voortgezet onderwijs vindt dat het vmbo afgeschaft moet worden. Ze willen een terugkeer naar het oude systeem, met de mavo en het lager beroepsonderwijs. Ook het ‘nieuwe leren’ blijkt impopulair: 70 procent van de leraren ziet daar niets in.
Zo’n 80 procent van de leraren vindt dat het onderwijs de laatste twintig jaar achteruit is gegaan. Dat concluderen dagblad Trouw en tv-programma EénVandaag op basis van onderzoek onder 21.000 respondenten, onder wie leerlingen, ouders en negenhonderd leraren in het voortgezet onderwijs.
De ondervraagde leraren zijn sceptisch over vrijwel alle grote onderwijsvernieuwingen die sinds het begin van de jaren negentig zijn doorgevoerd, concluderen de onderzoekers. Van hen noemt 67 procent de basisvorming een verslechtering. Ruim 60 procent vindt de Tweede Fase geen verbetering.
De leraren zijn negatief over de invoering van het vmbo, waarin de mavo en het lager beroepsonderwijs samengingen. Het vmbo is een ,,vergaarbak” geworden, vinden de ondervraagde leraren, met een slecht imago. Daarom kan volgens hen beter teruggekeerd worden naar het oude, gespecialiseerde systeem.

Bezuiniging

Het ‘nieuwe leren’, een begrip dat gebruikt wordt voor verschillende zelfstandige werkvormen, is volgens de ondervraagden vooral een bezuinigingsmaatregel. Van alle ondervraagden vindt 73 procent dat jongeren het meest opsteken van een leraar die uitleg geeft voor de klas. Leerlingen leren nu minder op de middelbare school dan twintig jaar geleden, vindt 63 procent van de respondenten. Driekwart van de leraren kan zich in die stelling vinden.
L. Zandbergen-Beishuizen, rector van csg Lauwers College in Buitenpost, ziet niets in een terugkeer naar de mavo. ,,Dat vind ik iets te kort door de bocht. Er gebeuren zoveel goede dingen in het vmbo. En terug naar de indeling meisjes-jongens, zoals in het oude systeem, is niet meer van deze tijd.” Maar de signalen van de leraren moeten wel serieus genomen worden, stelt ze. ,,Er is niet voor niets veel kritiek op onderwijsvernieuwingen, zoals ook het nieuwe leren. Je kunt het zien als een noodkreet van docenten, die willen dat er nu eens naar hen geluisterd wordt.” Ook B. van Asselt, rector van csg Liudger in Drachten, vindt het tijd om ,,intensief” met docenten te praten. ,,Een blijvende verandering moet dicht bij het hart van de mensen liggen die het moeten uitvoeren. Dat blijkt in dezen niet het geval te zijn.”
De vereniging Beter Onderwijs Nederland, die ageert tegen verschillende vernieuwingen in het onderwijs, is blij met de uitkomsten van het onderzoek. ,,Het is er natuurlijk één in de rij”, zegt woordvoerder P. Bezembinder. ,,Maar het is wel een signaal. De regie in de klas moet bij de docent komen te liggen. Die weet wat goed is voor de leerling.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties