De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 19 november

Cultuurmaandag, 12 maart 2007

Drie eeuwen cantates in Drachten
DINGEMAN VAN WIJNEN
De Christelijke Oratoriumvereniging Gloria Deo uit Drachten leidde haar gehoor afgelopen vrijdagavond aan de hand van dirigent Oane Wierdsma door drie eeuwen heen: de twintigste, de negentiende en de achttiende. In die volgorde, want het koor wilde graag eindigen met Bach. Die is en blijft immers de grootste.
Dat was hij ook in dit concert onmiskenbaar. Er was echt al wel het een en ander gebeurd voordat Bach begon. Het hele programma voor de pauze werd gevuld met een cantate van Wolfgang Fortner, Herr, bleibe bei uns. Fortner leefde van 1907 tot 1987. De Duitse twintigste-eeuwse kerkmuziek zoals Fortner die schreef gaat sterk uit van de traditie, met een ruime plaats voor de rijke koraaltraditie van de Lutherse kerk. Het klankbeeld is natuurlijk modern, in niet al te heftige mate.
Er was een stevige rol voor bas Pieter Hendriks. Het is weliswaar geen stuk waar ik meteen een cd van zou gaan kopen, maar wel een werk dat de gezongen teksten naar de toehoorder wist toe te dragen, teksten over de vergankelijkheid van het leven en de toevlucht die de mens kan vinden bij Christus.
Tijdens de pauze werd een eeuw overbrugd. Twee werken van Mendelssohn Bartholdy brachten ons nadrukkelijk ook een stevige stap dichter bij Bach. Na een kort, indringend Christe, du Lamm Gottes, met de melodie helder in de sopranen, volgde een uitvoeriger cantate over het koraal Wer nun den lieben Gott lässt walten. Bijzonder is dat het openingscouplet van dit koraal pas als tweede gezongen wordt.
Echt helemaal Mendelssohn is de prachtige sopraan-aria Er kennt die rechten Freudenstunden, mooi gezongen door sopraan Roelien van Wageningen. In het slotcouplet van het koraal had het orkest een stevige rol. Die kon het met gemak aan, evenals de rest van hun flinke taak deze avond, zij het dat de totaalklank niet altijd even warm was - maar daarbij werkt een kerk als een zwembad ook niet geweldig mee.
Warm kregen we het toch toen Bach aan de beurt was, met zijn cantate Liebster Jesu, mein Verlangen. Terecht wees dirigent Wierdsma er op dat in de openingsaria een samenspraak tussen twee solisten plaatsvindt, een sopraan en een hobo. Ja, als je dat hoort, verbleken toch Fortner en Mendelssohn beide. Uniek hoe sopraan en hobo elkaar omspelen, echt in dialoog gaan, onvergetelijk melodieus het verlangen naar Jezus in klank uitdrukken. Hier deden hobo en sopraan ook niet voor elkaar onder.
Het was een fraaie opmaat waarna de cantate zich ontrolde tot het slotkoraal, het enige dat het koor te doen had in dit werk. De koorleden genoten zichtbaar van deze prachtige muziek, die een geslaagd concert afsloot.
Concert: 3 eeuwen cantates, door de Chr. Oratoriumvereniging Gloria Deo o.l.v. Oane Wierdsma met vocale solisten Roelien van Wageningen en Pieter Hendriks en Pieter Pilon (orgel).
Plaats: De Oase, Drachten.
Belangstelling: ca. 350 bezoekers
.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties