De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 18 november

Cultuurmaandag, 12 maart 2007

Theo Griekspoor wint orgelconcours
GERBEN BERGSTRA
Wie speelt Prière et Berceuse opus 29 van Guilmant (1837-1911) het mooist. Daar ging het zaterdagavond om bij het orgelconcours dat Stichting Concerten Koepelkerk Leeuwarden had uitgeschreven. Ze deed dat voor het vijfde achtereenvolgende jaar. De eerste drie keren waren improvisatieconcoursen. Sinds vorig jaar, toen César Franck centraal stond, is overgestapt op een interpretatieconcours. Een dergelijk concours, zo werd zaterdagavond gesteld, is een verrijking voor het culturele klimaat in het Noorden. Voor de Franse romantische orgelliteratuur herbergt de Koepelkerk in Leeuwarden het juiste type orgel. Logisch dat daarom ook dit jaar voor een werk uit die literatuur was gekozen.
Het notenbeeld van het verplichte werk Prière et Berceuse heeft geen hoge moeilijkheidsgraad. Een behoorlijk geroutineerde organist kan dit na een paar keer doorspelen wel foutloos reproduceren. Maar om de juiste sfeer van dit werk in het spel te treffen, is het veel lastiger. Het is een gebed en wiegelied. De componist heeft het kinderlijk eenvoudig gecomponeerd, maar het vraagt daarom wel om een naar binnen gekeerde gevoelvolle weergave. Dat bleek voor de meeste van de vier geselecteerde deelnemers toch een valkuil te zijn. Bij de beoordeling werd dan ook niet alleen gelet op het correct spelen van de notentekst, maar vooral ook op de muzikale voordracht. Bij de eerste twee deelnemers bleef de interpretatie nog teveel hangen in het correct spelen van de noten en bleef het expressief wat aan de koele kant. De twee laatste kandidaten wisten met verfijnd en gevoelvol spel meer indruk te maken.
Alle deelnemers speelden ook een vrij werk. Dit werd niet zo beoordeeld als het Prière et Berceuse, maar werd wel meegenomen in de totaal beoordeling van de kandidaten. Met het spelen van dit werk konden ze laten horen hoe ze wisten om te gaan met het toch wel complexe orgel van Vermeulen. Slechts één kandidaat, die als derde speelde, had gekozen voor een ander werk, de Finale uit de 1e symfonie opus 42 van Guilmant. Van de overige drie speelden twee een deel uit een orgelsymfonie van Widor en één een werk van César Franck, het Pièce Héroique.
Ook in het spelen van het vrije werk hadden de twee laatste kandidaten de beste papieren. Hun spel maakte niet alleen indruk door de technische beheersing maar bovenal door muzikaliteit en flair in hun spel en het vlekkeloos verlopen van de registratiewisselingen. In de wandelgangen overheerste de gedachte dat de laatste kandidaat wel de winnaar zou worden. Dat bleek ook zo te zijn. Evenals vorig jaar was dat ook dit jaar Theo Griekspoor. Hij kreeg uit handen van de wethouder Sluiter de trofee uitgereikt.
Gebeurtenis: Guilmant Orgelconcours met vier deelnemers
Plaats: Koepelkerk Leeuwarden.
Belangstelling: 60 bezoekers
.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties