De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 24 mei

Regiodonderdag, 15 maart 2007

Ouders nemen kijkje in de klas tijdens eerste Nationale Daltondag
Nieuwe leren, maar 100 jaar oud
ANNEKE VISSER
Oosthem - Zelfstandig bezig zijn, keuzevrijheid en veel samenwerken. De pijlers onder het onderwijsconcept Dalton lijken verdacht veel op de grondbeginselen van het nieuwe leren. Toch introduceerde de Amerikaanse pedagoge Helen Parkhurst de vorm al in 1905.
In aansluiting op de nieuwste ontwikkelingen in onderwijsland, kiezen steeds meer scholen voor het Daltonplan. In totaal zijn er in Nederland momenteel 278 Daltonbasisscholen, achttien scholen voor voortgezet onderwijs die voor de vorm hebben gekozen daarnaast nog eens twintig hogescholen die een opleiding tot Dalton-onderwijzer aanbieden.
Een open dag om het onderwijs te promoten, is eigenlijk niet eens nodig, vertelt secretaris Astrid van Rijn van de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV). ,,Het Daltononderwijs beleeft de laatste jaren een enorme groei in Nederland. Vorig jaar zijn er zeker dertig basisscholen bij gekomen en dit jaar lijkt dat nog meer te worden.” Toch werd gisteren voor het eerst de Nationale Daltondag gehouden, mede ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de vereniging. ,,Veel ouders hebben geen duidelijk beeld van de lessen”, vertelt Van Rijn. Op ruim 250 basisscholen namen ouders gisteren daarom een kijkje in de klas.
Christelijke basisschool de East-Kime in Oosthem was een van de Friese deelnemers, hoewel de school nog geen officiële Dalton-status heeft. ,,Wij zijn Daltonschool in wording”, vertelt groepsleerkracht Jan Jacob Koornstra. Ouders van huidige en potentiële leerlingen maakten gisteren een reguliere ochtend op de school mee. De leerkrachten hebben gekozen voor de onderwijsvorm, omdat die volgens hen beter past bij de grootte van de school. ,,Het leerlingaantal van onze school is de laatste jaren teruggelopen tot veertig. Er zijn simpelweg nog maar weinig kinderen in het dorp. En in combinatieklassen moeten leerlingen vanzelfsprekend meer zelfstandig werken.”
Toen het personeel zich een jaar geleden ging verdiepen in verschillende onderwijsvormen, bleek dat in de klassen eigenlijk al veel volgens het Dalton-concept gewerkt werd. ,,Acht groepen zijn verdeeld over drie klassen”, legt Koornstra uit. ,,Aan het begin van de week krijgen leerlingen een weektaak, die ze op vrijdag af moeten hebben. De ene leerling kan prima zelf plannen, de ander moet je als leerkracht veel meer bij de hand houden.”
Samenwerken is belangrijk, maar klassikale lessen horen er ook nog bij. ,,Een leerkracht is er niet alleen maar om te begeleiden. Af en toe moet je ook gewoon wat uitleggen.” Sommige ouders moeten nog wel even wennen aan het idee dat hun kind straks op een Daltonschool zit, merkt de leerkracht. ,,Ze hebben veel vragen over de invulling van de lessen.” De christelijke identiteit van de school blijft gewoon bewaard. Geen ouder heeft besloten zijn kind van school te halen. ,,Misschien krijgen we er op deze manier nog wat kinderen bij uit andere dorpen”, hoopt Koornstra.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties