De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 25 februari

Economiedonderdag, 10 mei 2007

Lekker Italiaans met Friese streekproducten
Vestiging: Ryptsjerk
Aanleiding bedrijfsportret: opening 12 mei
Rechtsvorm: vof
Activiteiten: Kookstudio en ambachtelijke verkoop Italiaanse wijnen en etenswaren
SIMON TALSMA
Ryptsjerk - ,,Je neemt enkele tomaten, uien, eventueel knoflook en wat verse ingrediënten die er toevallig in huis zijn en je hebt de basis voor een heerlijke saus bij echte Italiaanse recepten. En dat bijna net zo snel als het openscheuren van een zakje uit de supermarkt waar alleen wat saus bij hoeft.” Voor mede-eigenaar Arend Dijkstra (43) van Vinoteca Il Casale in Ryptsjerk zijn het alleen maar poeders, wat smaakstoffen en een hoop zout. Samen met Age de Graaf (57) wil hij Friezen, maar ook groepen toeristen, warm maken voor het bereiden van de echte Italiaanse gerechten. ,,Maar dan wel met producten die uit de regio komen.”
Na negen jaar verkoop van ambachtelijk gemaakte Italiaanse wijnen vanuit de schuur van de boerderij en drie jaar verkoop van etenswaren wilden de eigenaren meer dan alleen een wijnwinkel/proeverij/boerenhoeve (de vertaling van de Italiaanse naam van het bedrijf). ,,Naast de drukke baan die ik altijd heb gehad, hebben we veel proeverijen georganiseerd. Dat komt nu uit de hobbysfeer”, vertelt De Graaf. Komende zaterdag houdt het bedrijf een open dag om het officiële begin te vieren van het nieuwe bedrijf. De eerste resultaten zijn al bemoedigend. ,,We zijn half april begonnen en hebben hier nu al 150 mensen gehad en de kookagenda zit tot september eigenlijk al vol.”
Kookstudio’s zoals het bedrijf in Ryptsjerk blijken sterk in een behoefte te voorzien. Waar het bedrijf van Dijkstra en De Graaf vooral op inzet, is het gebruik van voornamelijk regionale producten. ,,Ze zijn prima te gebruiken in een echte Italiaanse maaltijd en in ruime mate hier aanwezig. Vlees van de plaatselijke slager, vis van het Wad en dagverse gepelde garnalen. Maar je moet wel weten waar je het moet halen.”
Dijkstra roert daarmee een zwak punt aan van regioproducten. Het verschil met Italië is volgens hem dat Nederlanders te weinig betrokken zijn met de regio. ,,In Italië worden in restaurants en andere eetgelegenheden vooral lokale grondstoffen gebruikt. Hier is dat niet zo.” ,,Kennelijk hebben bedrijven hier veel moeite om hun producten te vermarkten”, voegt De Graaf toe. ,,Door meer samen de producten op de markt te brengen, moet dat veel beter kunnen. De producten moeten uit de folkloristische sfeer komen. Er kunnen ook heel moderne dingen mee gebeuren”, illustreert hij.
Het bedrijf richt zich bewust niet alleen op deftige gezelschappen. ,,We willen wel deskundig blijven, maar willen niet elitair overkomen met onze kooklessen in de kookstudio. Voor iedereen is er een workshop.”
Dijkstra wil laten zien dat je met zeer algemeen beschikbare grondstoffen de meest smakelijke gerechten kunt maken. Daar komt dan wel wat kennis bij kijken. ,,Het is een mooie uitdaging om van de meest normale dingen iets zeer smakelijks te maken. Veel meer dan door het gebruik van exclusieve producten als kreeft. Daar hoef je in de bereiding veel minder moeite voor te doen om toch een exclusieve smaak te houden. Het kan bijna niet mislukken.”

Commercieel

Voor de twee ondernemers ligt er de komende jaren de belangrijke opdracht om de hobby van beiden uit te bouwen tot een commercieel succes. ,,We hebben altijd heel erg gelet op de smaak en de sfeer. Door de mond-tot-mondreclame bleven de mensen wel komen”, vertelt De Graaf. ,,In drie jaar tijd zijn er ruim duizend mensen bij ons op kookles geweest. Maar we moeten het nu wel wat meer commercieel aanpakken”, zegt hij glimlachend. ,,Ik moet, nu ik met mijn vorige baan ben gestopt, nog wel tien jaar vooruit om alle investeringen er uit te halen.”
Eigenaren Arend Dijkstra (l) en Age de Graaf in hun bedrijf Vinoteca Il Casale in Ryptsjerk. Foto: Frans Andringa

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties