De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 25 februari

Economiedonderdag, 10 mei 2007

Loopbaan staat centraal in beroepsonderwijs
JOLANDA VAN LEEUWEN
Leeuwarden – ,,Leerlingen in het beroepsonderwijs moeten zich veel meer verdiepen in hun loopbaan”, stelt dr. F. Meijers, lector Pedagogiek van de beroepsvorming aan de Haagse Hogeschool. ,,Door de opkomst van de diensten- en kenniseconomie worden arbeidsverhoudingen flexibeler.”
De tijd dat werknemers hun hele werkzame leven binnen één bedrijfstak blijven, is voorbij. ,,Niet het vak of het beroep, maar de loopbaan moet daarom centraal komen te staan in het beroepsonderwijs”, vindt hij. De leerrichting X-stream Learning van het Friesland College (FC-XL) loopt met het loopbaangerichte leren voorop in Nederland. Maar volgens Meijers is ook daaraan nog wat te verbeteren. ,,Docenten moeten meer met leerlingen in gesprek gaan”, vindt hij.
Meijers was gisteren een van de sprekers tijdens de conferentie ‘Bepaal de transferwaarde van FC-XL’ in De Harmonie in Leeuwarden. Loopbaanleren is volgens Meijers noodzakelijk in de huidige maatschappij. ,,De binding met een beroep of bedrijfstak wordt losser. Arbeidsrelaties worden flexibeler. Hierdoor lopen werknemers meer risico op loopbaanonderbrekingen. De werknemer moet zich daarom ontwikkelen tot een werkondernemer”, aldus Meijers. ,,Om zo in staat te zijn gebruik te maken van de kansen die zich voordoen. Flexibiliteit en het vermogen om te blijven leren zijn daarbij belangrijker dan vakkennis en vaardigheden. Leerlingen moeten daarom de loopbaan centraal stellen en zich minder op een beroep richten.”
Bij het loopbaanleren staat de interesse van de leerling voorop. ,,Dat is iets anders dan doe-het-zelfonderwijs”, stelt Meijers. ,,Een coach moet de leerling begeleiden in het zelf ontdekken van zijn of haar kwaliteiten, wensen en mogelijkheden.”
,,Na een jaar XL weten cursisten heel goed wat ze willen gaan doen”, vertelt L. Vos, vice-voorzitter van het college van Bestuur van het Friesland College. Door praktijkstages ontdekken ze wat ze goed kunnen en wat ze leuk vinden. Leerlingen die na het VMBO nog niet weten welke kant ze op willen, kunnen daar met FC-XL achter komen. FC-XL is een van de drie opleidingen in Nederland die al ver zijn met het loopbaangerichte leren. FC-XL kreeg hiervoor onlangs de Nationale Innovatieprijs Beroepsonderwijs 2007 uitgereikt door juryvoorzitter L. Hermans, voormalig onderwijsminister en nu voorzitter van de werkgeversorganisatie MKB Nederland.
Volgens Meijers is er ook aan FC-XL nog wel wat te verbeteren. ,,De leerling krijgt dat inzicht door te praten met de coach, vakdocent en de stagebegeleider in het bedrijf. Er moet nog meer met de leerlingen gesproken worden en minder over de leerlingen”, meent hij. Ineens valt het de aanwezigen op dat ook nu steeds ‘over’ de leerlingen wordt gepraat. Tachtig coaches en docenten van diverse scholen in het land kijken verwachtingsvol achterom naar de aanwezige leerlingen van FC-XL. Maar kennelijk is dit gebaar niet uitnodigend genoeg, want geen van de leerlingen wil hierop reageren. Wat de oorzaak van de lage opkomst ook is, feit is dat niet iedereen in het onderwijs even enthousiast is over deze vorm van leren.
.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties