De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 25 februari

Economiedonderdag, 10 mei 2007

Protest bij Friesland Foods
Melkboeren in actie voor hogere prijs

Meppel - Melkveehouders verenigd in de Dutch Dairymen Board (DDB) hebben gisteren actie gevoerd bij de zuivelcorporaties Friesland Foods in Meppel en Campina in Zaltbommel. Zij willen dat de corporaties hogere prijzen vragen bij de verkoop van melkproducten. Boeren krijgen nu onvoldoende om rond te komen, vinden zij.

ALLERT VAN DER HOEVEN
In Meppel waren 250 boeren aanwezig, in Zaltbommel 150. De directie van Friesland Foods heeft een delegatie van de boeren binnengelaten om te praten over de problemen. In het gesprek deden zij geen toezeggingen aan de boeren. Volgens woordvoerder R. van Dongen van Friesland Foods spant het bedrijf zich al volledig in om de prijzen zo hoog mogelijk te krijgen. ,,Maar uiteindelijk bepaalt de markt.”
DDB heeft twijfels bij de uitleg van Friesland Foods. ,,Wij horen Friesland Foods onvoldoende over prijsverhogingen naar buiten komen”, zegt woordvoerster S. van Keimpema.
Friesland Foods heeft dit jaar de prijzen al wel twee keer verhoogd, maar dat waren bescheiden verhogingen, erkent Van Dongen.
Prijsverhogingen zitten er wel aan te komen, denkt T. Spierings, waarnemend voorzitter van Friesland Foods. ,,Op dit moment signaleren wij een positieve stemming op de zuivelmarkt. Daar zijn wij blij mee. Boter- en melkpoederprijzen zijn aanzienlijk gestegen. Ook voor een deel van onze consumptiemelkproducten is het gelukt prijsverhogingen door te voeren. Het is ook positief dat wij zeer recentelijk ook bij kaas de eerste nieuwe contracten hebben afgesloten tegen hogere prijzen. En u weet dat kaas voor ons erg belangrijk is. Zo’n 60 procent van onze melk wordt verwerkt tot kaas.”
De melkveehouders van DDB vinden dat de prijzen omhoog moeten, omdat de zuivelindustrie en de winkels een veel hogere marge op de melk scoren dan de boeren. De industrie haalt 19 procent rendement, de winkels zelfs 22 procent, tegenover een bescheiden 0,5 procent voor de boeren (cijfers LEI). ,,Dat is jammer, maar dat is heel vaak zo in de agrarische sector. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de koffie”, stelt Van Dongen van Friesland Foods.
Daarbij zijn de veevoederprijzen met 20 procent omhooggegaan. Op de wereldmarkt is krapte ontstaan, waardoor de prijzen omhoog zouden moeten kunnen. Toch is die ruimte er op de Nederlandse markt nauwelijks, constateert Van Dongen. De supermarkten, veelal verenigd in inkoopcombinaties, vormen een machtig blok, dat vaak grote contracten in een keer kan afsluiten, tegen scherpe voorwaarden.
Probleem is verder dat de prijzen op de wereldmarkt stijgen, maar dat Friesland Foods veel langlopende contracten heeft afgesloten, voor een en soms zelfs twee jaar. Die kunnen niet zonder boetes worden opengebroken.
De Dutch Dairymen Board (DDB) is vorig jaar opgericht om een machtsblok te vormen tegen de grote zuivelondernemingen. De DDB wil zo een betere prijs bedingen. DDB heeft ongeveer 5800 ondernemers als lid, met een gemiddeld quotum van ruim 570.000 kilo melk, zo’n kwart van de Nederlandse melkplas.
Voorzitter Siem Jan Schenk van de vakgroep LTO Rundveehouderij zei een paar weken geleden ook al dat een verhoging van de melkprijs mogelijk moet zijn, op basis van de gestegen wereldmarktprijzen van onder meer boter en melkpoeder.
Twee weken geleden verhoogde Albert Heijn de prijs voor een liter melk met drie cent tot 42 cent per liter. Of de zuivelbedrijven en de melkveehouders ook hebben geprofiteerd van die verhoging, wilde een woordvoerster van het supermarktconcern niet zeggen.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties