De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 25 februari

Cultuurvrijdag, 24 augustus 2007

Bartelink toont zijn meesterschap
GERRIT STULP
De gepensioneerde organist Bernard Bartelink concerteert nog veelvuldig in binnen- en buitenland. Gisteravond bespeelde hij het Vermeulen-orgel in de Koepelkerk in Leeuwarden. Gezien zijn leeftijd toont hij in zijn orgelspel een bewonderenswaardige vitaliteit en frisheid, terwijl hij in zijn programmakeuze en samenstelling nog steeds vernieuwend bezig is. Zo wist hij ook in Leeuwarden zijn toehoorders uitermate te boeien.
Johannes Brahms wordt gerekend tot de laat-romantici; zijn werk is echter sterk georiënteerd op de classicistische stijl. Brahms’ oeuvre is zeer omvangrijk. In verhouding is daarvan slechts weinig toebedeeld aan het orgel. Hij geloofde wat orgelmuziek betreft in een conventionele vorm en structuur als aanhanger van Bach en Beethoven. In zijn Preludium en fuga in a, waarmee Bartelink zijn bespeling begon, viel het lijnenspel van de fuga op, mede door het doorzichtige en kleurige spel van de organist.
Deze pakkende trend werd voortgezet in de Variaties over Was Gott thut, das ist wohlgetan van Alexandre Guilmant, voor het publiek herkenbare muziek. Het was een belevenis om daarna de Sonate nr. 1 in f van Felix Mendelssohn te mogen beluisteren, waar in het enorme Allegro moderato e serioso de melodie Was mein Gott will gescheh’ allzeit verwerkt is. De qua karakter totaal verschillende delen werden door Bartelink naadloos aan elkaar gesmeed.
Na deze virtuoos gespeelde enorme sonate volgde er een totaal ander klankidioom. Uit Pièces en style libre van Louis Vierne klonk het puntig gespeelde Scherzetto zeer verrassend. Daarna ging de organist nog een stapje verder met Nostalgie van de voor ons nog onbekende Noorse componist Barne Slogedal (1927). Deze toch wel intrigerende interessante compositie bleek aan Bernard Bartelink te zijn opgedragen. Van de Franse componist Gaston Litaize bleek Jeux de rhythmes inderdaad een opwindend spel van klank en ritmes te zijn.
In 1961 was Bartelink winnaar van het Haarlemse Internationale Improvisatieconcours. Daarna is hij meerdere malen jurylid bij ditzelfde concours geweest. Het mag duidelijk zijn, dat Bartelink een uitstekende improvisator is en dat er dan ook een improvisatie op het programma stond. Het thema daarvoor werd gecomponeerd door de organist van de Koepelkerk en twintig minuten voor aanvang van het concert aan de improvisator overhandigd. Bartelink toonde ook hierin zijn meesterschap.
Het imposante Choralparaphrase La Joie, over de voor ons bekende melodie van Psalm 138, van de Franse componist/organist A. Cellier (1883-1968) bleek een boeiend slot van dit concert.
Orgelconcert: Bernard Bartelink
Plaats: Koepelkerk, Leeuwarden
Belangstelling: 50 bezoekers
.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 1


Reacties:

Het was bijzonder deze recensie te lezen. Eigenlijk wist ik niet dat
Bernard Bartelink nog steeds concerten gaf. In 1962 of daaromtrent heb
ikzelf orgelles van hem gehad in de Obrechtkerk. Misschien kunt u hem
mijn e-mailadres geven zodat ik nog zelf contact met hem kan maken als
hij dat leuk vindt.

coosje de wit, amsterdam - donderdag, 30 augustus 2007


cultuur
Familieberichten
Advertenties