De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 25 februari

Economievrijdag, 24 augustus 2007

Sake Store
Jeans blijven de basis voor Sake Store
Hoofdkantoor en logistiek centrum: Zwaagwesteinde
Vestigingsplaatsen: Zwaagwesteinde, Balk, Bolsward, Harlingen, Burgum, Dokkum, Kollum, Oosterwolde, Nes (Ameland) en Surhuisterveen.
Eigenaar: Thijs Baarsma
Aantal werknemers: 75
Bestaat: dertig jaar
Bijzonderheden: winkel en logistiek centrum zijn helemaal verbouwd, waarbij de oorspronkelijke elementen van de jaren dertig bewaard zijn gebleven.
Aanleiding bedrijfsportret: heropening winkel wordt dit weekend gevierd.
ALLERT VAN DER HOEVEN
Zwaagwesteinde - Sake Store in Zwaagwesteinde groeide in tien jaar tijd uit tot een kledingketen van tien Friese kledingwinkels. Begonnen als prijsvechter in spijkerbroeken, verkoopt Sake nu dames-, heren- en kinderkleding en schoenen. Maar het uitgangspunt blijft de jeans, zegt directeur Thijs Baarsma (39).
Gisteren heropende Sake Store de winkel en het logistiek centrum in Zwaagwesteinde, na een grondige verbouwing.
Dertig jaar geleden startte Baarsma’s vader de eerste kledingwinkel, zo ongeveer op de plaats van het huidige hoofdkantoor annex winkel in Zwaagwesteinde. Daar stond toen nog de textielfabriek van BC Fashion. Toen die verhuisde, kocht Baarsma senior het complex, inclusief woning. Voor de familie Baarsma betekende dat een verhuizing van Heerenveen naar Zwaagwesteinde.
Twintig jaar geleden startte Thijs Baarsma in de zaak van zijn vader. Toen zijn vader ziek werd, zo’n tien jaar geleden, nam hij de leiding over. Vijf jaar later nam Thijs Baarsma de zaak helemaal over van zijn vader. Gestaag breidde hij de keten uit. ,,Al ging er af en toe ook wel eens eentje dicht”, zegt Baarsma. Zwolle en Hoogezand bijvoorbeeld, die bleken toch wat te veel uit de richting te liggen.

Behapbaar

De laatste aanwinst van Baarsma is de kledingwinkel in Surhuisterveen, nummer tien van de keten. ,,We blijven kijken naar mogelijkheden om uit te breiden”, zegt Baarsma. ,,We zoeken in middelgrote plaatsen, het liefst de wat grotere winkels. En we zoeken in Fryslân. Groningen en Drenthe zou ook kunnen, maar het moet wel behapbaar blijven qua afstand.”
75 medewerkers heeft Baarsma nu in dienst. Maar de inkoop van de kleding doet hij nog altijd zelf. Inspiratie daarvoor doet hij op op straat. ,,Ik kijk veel om me heen, wat in is, wat mooi is. We zijn wel wat meer trendvolger dan trendsetter”, erkent Baarsma.
De mode van het moment? ,,Voor dames de strakke spijkerbroek, wat minder laag dan vorig jaar, daaroverheen een tuniekje tot net boven de knieën, met een bandje om het middel. En de heren: overhemden met een print op de achterkant en een basisspijkerbroek met donkere wassing.”

Dikker

Baarsma richt zich met zijn kleding en schoenen op het middensegment, zo tussen de prijsvechters en de dure modezaken in. En hij richt zich natuurlijk op de gemiddelde Friese klant. ,,Die is wat langer en dikker gemiddeld dan de Brabander, ook de voeten zijn groter.”
En, qua kledingstijl, het voor de hand liggende: ,,Doe maar gewoon”, van de Noorderling. Mooi, maar niet uitbundig. Casual, met jeans als uitgangspunt. ,,Zo is mijn vader ook begonnen, toen de spijkerbroeken net in begonnen te raken. Maar hij begon als een prijsvechter in spijkerbroeken. Dat was toen nog uniek. Nu zie je ze overal.”
Dit weekend viert Sake Store de heropening van de winkel en het logistiek centrum in Zwaagwesteinde, met diverse acties voor de klant.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties