De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
vrijdag 25 mei

Regiovrijdag, 18 juli 2008

Sportbeleving als attractie
Even een uurtje Sven zijn in Heerenveen
WOUTER SMILDE
Heerenveen - Hoe geef je informatie over overwegend Friese sporten aan een wereldwijd publiek? Met een informatiepaneeltje bij een pop met houtjes trek je geen volle zalen voor het schaatsen, snapt Sportstad Heerenveen wel. Daarom nam het BRC Imagination Arts in de arm om het concept te bedenken voor het nog te bouwen Sport Experience Center, een informatie- en entertainmentcentrum dat draait om sport.
Met het binnenhalen van het Amerikaanse BRC krijgt het plan voor het opzetten van een entertainmentpark steeds vastere vorm. De ambities zijn inmiddels vastgesteld: het centrum moet jaarlijks zo’n 200.000 bezoekers vanuit de hele wereld trekken. Alleen: hoe moet zo’n ‘belevenisbezoek’ eruit zien? De schriftelijke uitleg blijft nog wat hangen in weinig zeggende Engelse termen als ‘refuel, rejuvenate and rest’. En Sportstad zelf blijft - omdat het werk nog in een pril stadium is - wat terughoudend met het publiek maken van ideeën. Het is daarom leerzaam om eens te neuzen in het CV van het ideeënbedrijf BRC.
Bovenaan de pronklijst staat het entertainmentpark rond de presidentiële bibliotheek van Abraham Lincoln, in het Amerikaanse Springfield. Zelfs voor een Amerikaan met sterke nationale sympathieën zal dat toch niet de eerste attractie zijn die te binnen schiet bij het plannen van een leuk familieuitje. Toch wist BRC hordes bezoekers te trekken. Een tripje door de boekenverzameling gaat niet in het spoor van een gids. Nee, de geest van Lincoln zelf leidt rond. Met dank aan theater, mist en special effects. Acteurs en geanimeerde geesten duiken op tussen de boekenkasten en betrekken de bezoekers in een soort historische speurtocht, waarin de boeken en de geschiedenis van Lincoln onderdeel zijn van het plot. Je leert wat en het is nog leuk ook.

Lancering

Een andere opvallende attractie die BRC bedacht is een simulator van een spaceshuttle-lancering voor het Kennedy Space Center. Om die zo realistisch mogelijk te maken, interviewde het bedrijf 27 astronauten over de echte lancering. Voor Disney ontwierp BRC de publiekstours door de studio’s. Volkswagen vroeg BRC het concept voor het bezoekerscentrum te maken. Het Amerikaanse bedrijf ontwierp ook het bezoekerscentrum voor de Niagara watervallen. Andere klanten van de ideeënfabriek zijn onder meer Steven Spielberg, het Ford Museum en General Motors.
Hoe vertaalt die achtergrond zich naar het Friese sportcentrum? Een skűtsjeromp plaatsen temidden van filmschermen die beelden tonen van het voorbijschietende water? Met een windturbine die een bries opwekt? Het zou kunnen, vertelt Illona Zijlstra van Sportstad. ,,Veel mensen willen bijvoorbeeld wel eens weten hoe het voor Sven (Kramer red.) is om in Thialf te schaatsen. Met de juiste techniek zouden we zo’n ervaring kunnen overbrengen.”

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties