De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

maandag 23 oktober

Economiedonderdag, 24 juli 2008

Woensdag blijft het moment om te adverteren
SIMON TALSMA
Leeuwarden - Oude kaas, vruchtenyoghurt een pitloze druiven maar ook toiletpapier en elektronica zijn supermarktartikelen die structureel op woensdag of donderdag de advertentiepagina’s halen bij de regionale kranten. Deze dag in de week blijft het moment waarop de supermarkten klanten bestoken met aanbiedingen. ,,Het is een logisch moment in de week”, zegt een woordvoerder van marketing- en verkooporganisatie NRp Dagbladen. ,,Vrijdag is de meest populaire dag in de week om boodschappen te doen en consumenten zijn het liefst een of twee dagen van te voren op de hoogte van de supermarktaanbiedingen.”
Adverteren in de regionale bladen heeft volgens de marketingorganisatie het meest succes. Het is volgens onderzoek van de NRp onder een groep van 360 consumenten in het oosten van het land ook de meest logische plek. ,,En dat geldt ook voor het noorden van het land natuurlijk”, zegt de woordvoerder.
Voor Kees Poiesz van het gelijknamige Friese supermarktbedrijf is adverteren in de regionale media niet de ultieme manier om de klanten te bereiken. ,,Voor ons is dat de folder. Deze wordt door TNT huis aan huis verspreid en heeft daardoor de grootste kracht. Door het via de post aan te bieden komen we bij 99 procent van de mensen. Onze reclame gaat doelbewust niet mee in de grote stapels folders die de mensen vaak krijgen”, zegt de directeur.
Veel regionale kranten hebben volgens Poiesz het nadeel dat ze op tabloidformaat verschijnen. ,,Voor ons is dat al helemaal niet aantrekkelijk. Wij willen adverteren met veel versartikelen en dat past er dan nooit op. De Aldi’s en Lidl’s hebben niet zoveel versartikelen in de aanbieding. Voor ons is dat wel van groot belang. Zo is de omzet van sommige artikelen in aanbiedingsweken wel vijftien keer zo groot.”
Volgens de NRp neemt het gebruik van adverteren via internet voorzichtig toe. ,,Consumenten gebruiken steeds vaker deze mogelijkheid.” Ook Jan Feenstra van tuincentrum Groenrijk in Zwaagwesteinde constateert dat reclame via internet groeit. ,,Maar voor ons zijn de regionale huis aan huisbladen toch het belangrijkst. Al is dat met de huidige tabloidformaten er niet beter op geworden. Het aantal pagina’s is vaak van ongeveer twintig naar zestig of zeventig gegaan en dan val je niet meer op.”
Voor Feenstra is ook woensdag de meest optimale dag om te adverteren. Maar dan niet vanwege het inkoopgedrag op vrijdag zoals bij de supermarkten. ,,Op maandag worden de producten onder meer bij de tuinderijen bij elkaar geraapt waarna ze op dinsdag op transport gaan. Het product is dan op woensdag bij ons binnen en zodoende is er dan met het verschijnen van de advertentie altijd een vers product voorhanden.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties