De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

maandag 23 oktober

Hoofdartikeldinsdag, 17 maart 2009

Asociale Nederlanders...
Nederlanders zijn asociaal. Dat is de inzet van een reclamecampagne van SIRE, de stichting voor ideële reclame. Het is de jubileumcampagne van de stichting, namelijk de honderdste.
Aan de campagne ligt een onderzoek ten grondslag over het gedrag van Nederlanders. Daaruit blijkt onder meer dat 80 procent van de ondervraagden zich kan voorstellen dat anderen zich ergeren aan hun gedrag. Ook blijkt dat slechts een op de zes ondervraagden weleens wordt aangesproken op onbeleefd gedrag.
Waar hebben we het over? Over ogenschijnlijk kleine dingen. Bijvoorbeeld de mobiele telefoon aannemen als je voor de kassa staat. Waardoor de caissière en de mensen in de rij erachter moeten wachten. Het gekke is dat we het waarnemen en ons verbazen over de onbenulligheid van het telefoongesprekje; ,,Zet het eten maar op”, of: ,,Over tien minuten ben ik thuis.” Maar vrijwel niemand zal de beller aanspreken en zeggen: ,,Hé, kan dat straks ook even, wij staan op u te wachten.” Het aantal onbeleefdheden is schier onuitputtelijk. Het parkeren van de auto op twee parkeerplaatsen bij het winkelcentrum, is er een. Of geen richting aangeven bij het afslaan - ook door fietsers. Rechts inhalen, in gezelschap neuspeuteren.
De campagne is een poging om de Nederlander meer bewust te maken van dergelijk gedrag, met als doel dat we in dit land wat beleefder en voorkomender met elkaar omgaan.
Op de achtergrond van de campagne spelen grote maartschappelijke problemen. Bijvoorbeeld het geweld tegen hulpverleners: ambulancepersoneel, brandweer en politie. En wat te denken van het asociaal gedrag van met name jongeren in het openbaar vervoer? Een meldpunt van de FNV kreeg in één week meer dan driehonderd meldingen van buschauffeurs over intimiderend of dreigend gedrag van passagiers.
De berichten over dergelijk gedrag zijn zo frequent, dat ze niet eens meer indruk maken op het publiek. Natuurlijk, we vinden het erg maar pas als we zelf worden geconfronteerd met dergelijk asociaal gedrag wordt het menens in het gevoel. En willen we dat de overheid actie onderneemt.
Hier ligt het belang van de SIRE-campagne: ons weer bewust worden van het onacceptabele van het gedrag van veel Nederlanders; in de winkel met de mobiele telefoon en in de bus met dreigementen aan het adres van de chauffeur. Daar kan het begin liggen van herstel van normen en waarden in de publieke ruimte en in het maatschappelijk verkeer.
...en de publieke ruimte
Een bijzonder aspect aan asociaal gedrag in de publieke ruimte is dat veel Nederlanders zich misschien nog wel ergeren, maar er niet aan denken om degenen die zulk gedrag vertonen, daarop aan te spreken. Bij die houding speelt angst mee voor scheldpartijen - ‘waar bemoei jij je mee?’ - of angst voor geweld.
Kennelijk is de publieke ruimte gevuld met mensen die menen dat ze alleen zijn in die publieke ruimte en dat ze geen rekening hoeven te houden met anderen. Daarmee is de publieke ruimte verengd tot een ruimte voor het individu dat alleen voor zichzelf leeft. En dat agressief wordt als het wordt aangesproken op het belang van het gemeenschappelijke in die publieke ruimte.
Wellicht is dit een wortel voor het onbeleefde en asociale gedrag: we zien de ander vooral als bedreiging van de ‘vrijheid‘ van mij als individu. En in geval van intimidatie of dreiging met geweld, behoort het tot de vrijheid van het individu om de ander te gebruiken en zo te voldoen aan zijn behoefte aan imponerend of agressief gedrag.
Geen slecht idee, dat voor de jubileumcampagne van SIRE.
.
Hoofdartikel

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 1


Reacties:

Ik vind dat dit artikel klopt.
Ik heb een tijd in Engeland gewoond, daar zijn mensen veel beleefder.

In nederland lijkt het wel als je een grote mond geeft dan wordt je geprezen.
Mensen durven hier niet meer te praten uit angst om een gemeen antwoord terug te krijgen.
Samenleving ademt geen goede sfeer uit, dit veroorzaakt stress bij mensen.
Nederlanders zijn van nature afstandelijker en bedachtzamer met contact leggen.

Jammer, ik hoop dat de volgende generatie het beter doet.
maar om eerlijk te zijn die is nog verder van huis. niet zo gek komt van de ouders de opvoeding

Daisy, Amstelveen - dinsdag, 17 maart 2009


hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties