De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 25 februari

Hoofdartikelmaandag, 29 juni 2009

De dood van Michael Jackson...
De reacties op de dood van Michael Jackson laten interessante verschillen zien. Voor de een is de plotselinge dood het einde van een idool, van de koning van de pop. Met het sterven van Jackson ontstaat het gevoel dat ook zij iets verliezen, namelijk de levende herinnering aan een periode in hun leven waarin muziek en persoon van Jackson belangrijk waren. Oudere generaties herinneren zich vooral hun verwondering over de geestdrift die Jackson opriep bij jonge mensen. Zijn dood betekent voor hen niets persoonlijk; zij hadden andere idolen. Voor de jongere generatie is het sterven van de popheld nauwelijks iets om bij stil te staan. Voor hen is Michael Jackson een ‘verlopen’ figuur; andere artiesten zijn voor hen veel belangrijker.
De dood van Jackson reikt veel verder dan de reacties van zijn fans of van ongeďnteresseerde luisteraars. Hij was een fenomeen die miljoenen mensen in de ban had, die een cultuur heeft beďnvloed en die kleur gaf aan een periode in de geschiedenis van het Westen. Michael Jackson heeft een blijvende invloed gehad op meerdere terreinen van de popcultuur; niet alleen in de muziek, maar ook in de performance, de stijl van optreden en in de cultuur van de videoclip.
Onmiddellijk na het bekend worden van zijn dood, kwamen ook de ándere verhalen. Die over zijn neergang, in muzikaal opzicht, in financieel opzicht en in persoonlijk opzicht. Het was stil geworden rondom de vijftigjarige held - voor de media was hij al niet meer interessant, behalve misschien als er informatie kwam over zijn slinkende vermogen, zijn verslaving aan de pillen of zijn liefde voor kinderen. Het beeld dat in de talloze in memoriams werd geschetst, stemde in veel opzichten tot treurnis: afgeschreven, speelbal van zijn managers, door zijn publiek geleefd en afgeleefd en het lot van de vergetelheid.
Wellicht de meeste indruk maakten de verhalen over de eenzaamheid van Michael Jackson. Die begon al als kind. Zijn vader dwong hem op zesjarige leeftijd tot het instuderen van liedjes, terwijl zijn leeftijdgenoten op straat speelden. Jackson heeft nooit kind kunnen zijn en daarom is hij een halve eeuw kinderlijk gebleven. Na bijzonder succesvolle jaren met zijn broers en zussen, steeg Michael op tot de grote hoogten van het wereldtoneel. Ook in die gloriejaren leefde hij in eenzaamheid, die na de drama’s over pedofilie alleen maar erger is geworden: ,,Ik ben de eenzaamste man van de wereld”, zo luidt een van zijn uitspraken.
...en zijn erfenis
Michael Jacksons dood heeft opnieuw laten zien hoe groots en hoe klein de wereld van de commerciële muziek is en hoe mensen daarin ten onder kunnen gaan. Tegelijk is er de rol van die honderden miljoenen fans die de artiest in de klem houden om te blijven doen zoals zij hem graag zien. En hem in ere houden, ondanks de verhalen over zijn - zacht gezegd - woeste leven. En er is de rol van geldwolven om hem heen die een mens dwingen tot slavernij.
In diverse liedjes heeft Michael Jackson zijn nood bezongen. Het leven van de topartiest heeft hem niet gebracht wat hij wilde. Middelpunt van vele schandalen en een - wellicht - dodelijke eenzaamheid.
Hier ligt een minstens zo grote erfenis van Michael Jackson: de artiest die van kindsbeen aan door anderen is geleefd en gevangen in bijna blinde genegenheid van zijn fans, afgeschreven en vereenzaamd - hoe treurig is zo’n leven en hoe kunnen zo veel mensen een mens zo in het harnas van de idool gevangen houden? Wat is het dat (jonge) mensen zo in de ban houdt dat ze niet meer kijken naar de tol die hun idool moet betalen? Wat is dat voor cultuur waarin verering en gevangen houden elkaar veronderstellen? Wat is het dat mensen in die cultuur zo kan raken dat ze compleet in de ban raken van geluid, beeld, sfeer en performance? En wat is het in de boodschap van de liedjes van Jackson dat zo veel impact heeft dat levens erdoor beďnvloed zijn geraakt?

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties