De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 21 november

Regiodonderdag, 23 juli 2009

Windkracht vijf tot zes zorgt voor veel spektakel bij Terherne; Heerenveen wint opnieuw
Brouwer heerst ook bij harde wind

Terherne - Voor de tweede achtereenvolgende dag finishte Pieter Brouwer van Heerenveen gisteren als eerste.

Door Ruurd Walinga.
Was hij dinsdag bij Earnewâld bij bijna windstil weer de nummer één, op de Snitser Mar bij Terherne zegevierde hij gisteren in een stormachtige wind. Het waaide zo hard dat de wedstrijdcommissie de wedstrijd eerder afbrak om ongelukken te voorkomen. ,,It wie swier wurk’’, constateerde Brouwer na afloop, die Douwe Visser van Sneek en Jitze Mink van d’Halve Maen ruim achter zich liet.
Het publiek op het strand en de pier bij Terherne kreeg gistermiddag waar voor hun geld. Zwaar gereefde skûtsjes die herhaaldelijk gevaarlijk op één oor lagen, trokken voorbij in een prachtige zandloperroute. Voordeel van deze route is dat er twee kruisrakken in zitten. Goed voor veel wisselingen. En die waren er. Elke omloop waren de posities anders. Behalve de eerste, die was en bleef voor de regerend kampioen Heerenveen.
Vanaf de start lag de Gerben van Manen op kop op het thuiswater. De Feanster commissie organiseert traditioneel de wedstrijd bij Terherne en zij kon gisteravond voor het vierde achtereenvolgende jaar de eerste prijs in eigen huis houden.
De wedstrijd had overigens veel weg van die van vorig jaar. Ook toen stond er een stevige wind met kracht vijf. Nu waren er zelfs uitschieters tot zes. Omdat de wind nog verder zou aanhalen, besloot de commissie de route in te korten.
Het inkorten van de wedstrijd kwam net te laat voor Pieter Meeter van Bolsward. Die had net daarvoor de wedstrijd met averij verlaten. Terwijl hij in een prima zesde positie voer, ging het blok waardoor een van de gaffelvallen loopt, kapot. Het grootzeil kwam daardoor naar beneden waardoor verder varen onverantwoord was. ,,De triennen stiene my suver yn ’e eachen. Lizze je sa moai yn ’e wedstryd en dan brekt de bek fan de gaffel. Spitich, spitich. Je dogge der neat oan, mar de wedstryd is ferknald’’, treurt Meeter.

Pech

Vlak voor de wedstrijd had het Súdwesthoek-skûtsje pech. De overloop was kapot gegaan. Dit is een kromme stalen buis die voor de mast horizontaal over het schip loopt. Aan de overloop zit een blok vast waaraan een schootoog van de fok zit.
Vlak voor de start was de overloop van de Starumers gebroken. Het werd in allerijl gelast. De start werd amper tien minuten vertraagd door het oponthoud. Vervolgens voeren Auke de Groot en zijn manschappen een puike wedstrijd met een zevende plek. Het schip vaart sinds het kapseizen van zaterdag bij Grou met geleende zwaarden.
De prestatie van één skûtsje viel erg tegen. De Oeral Thús van Joure kon niet meekomen op de woelige baren van de Snitser Mar. Dirk Jan Reijenga voer de hele wedstrijd in de achterhoede. Ook de Rienk Ulbesz van Jappie Meeter was achterin te vinden, terwijl dit zware schip normaliter prima presteert bij harde wind. Jappie Meeter was echter buiten de wedstrijdboeitjes terecht gekomen en sloot achteraan. Hij wist nog wel als zesde te finishen.
Enkele potentiële protestsituaties liepen met een sisser af. Albert Visser van Drachten had in het begin van de wedstrijd een rode vlag in het want geknoopt tegen Gerhard Pietersma van Earnewâld, maar nadat de Drachtsters de Earnewâldsters voorbij waren gezeild werd het protestdoek weggehaald. Later in de wedstrijd streek de Earnewâldster schipper met de hand over het hart toen zijn broertje Jeroen Pietersma op het Langweerder skûtsje in een bakboord- stuurboordsituatie fout zat. Ype van der Meulen van Woudsend kon net voor Langweer langs, maar Earnewâld moest met een stevige ruk in de wind sturen om een geheide aanvaring te voorkomen.

Uitslag

1 Heerenveen; 2 Sneek; 3 d’Halve Maen; 4 Grou; 5 Lemmer; 6 Leeuwarden; 7 Stavoren; 8 Woudsend; 9 Drachten; 10 Joure; 11 Earnewâld; 12 Langweer; 13 Huizum; 14 Bolsward (averij).
Nader verklaard: gaffel
Bolsward had gisteren problemen met de gaffel. Dit is een rondhout waaraan het grootzeil vastzit.
Moderne zeiljachten hebben zelden een gaffel maar klassieke schepen, zoals skûtsjes, wel. De gaffelklauw of gaffelschoen (gaffelbek in het Fries) is het deel van de gaffel dat rondom de mast zit.
Aan de bovenkant van de gaffel zorgt de nokkeval voor een verbinding met het bovenste stukje van de mast.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties