De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

maandag 23 oktober

Regiomaandag, 18 oktober 2010

Froulju-foar-froulju beurs voor borstkanker in Tzummarum volgeboekt
Roze tanden en een cursusje koelwater bijvullen

Tzummarum - Wat heeft een mondhygiëniste met borstkanker gemeen? De kleur roze!

Door Ruurd Walinga.
Aleida Verboom-Lourenz uit Franeker daagt zaterdag de bezoekers van de lifestylebeurs Froulju-foar-froulju in de Harnehal in Tzummarum uit een plakkerstest te doen. Wanneer ze op een red-cote tablet zuigen wordt binnen enkele seconden duidelijk of ze tandplak hebben of niet. Want de plak wordt dan roze - dat is ook de kleur van pink-ribbon, de organisatie die aandacht vraagt voor borstkanker.
En er staan nogal wat standhouders: 53 welgeteld. De vorige keer, twee jaar geleden, waren er veertig, en zes jaar terug bij het begin nog maar elf. De drie initiatiefnemers, Geartsje Dijkstra-Ponne, Hinke Herrema en Alie Tolsma, zijn dan ook dik tevreden over de opkomst. Ze hebben zelfs standhouders moeten weigeren. Ook over de toeloop van de bezoekers zijn ze in hun nopjes. Vele honderden vrouwen zijn naar de Harnahal gekomen. Om twaalf uur zijn alle puddingbroodjes al verkocht.
Terug naar Aleida (37). Ze vertelt dat ze de enige, zelfstandige, vrij gevestigde mondhygiëniste van Franeker is. Ze zit dus niet bij een tandarts in, maar in gezondheidscentrum Blomketerp. Met haar schoonzus Yvette van den Bulk uit Leeuwarden maakt ze reclame voor haar praktijk en deelt ze hippe tasjes uit met mondwater, tandpasta voor gevoelige tanden, en tandvriendelijke kauwgum.
Organisaties als Pink Ribbon hebben haar sympathie. Daarom staat ze graag op de beurs en draagt ze zo een beetje mee aan de borstkankervereniging Nederland die het grootste deel van het standhoudergeld krijgen.

Weinig mannen

Even verderop staat Ronald Foekema van garage Oto Bergsma & Van den Brug uit Sneek, als een van de weinige mannen. Zijn collega Johan Dijkstra komt uit Tzummarum, vandaar dat hij hier op de beurs staat, verklaart hij. Ronald geeft een mini-cursus olie en koelwater bijvullen en nodigt dames uit mee te doen met de wedstrijd wie het snelst een band kan verwisselen. Betty, die net haar rijbewijs heeft gehaald, staat op nummer 1. In drie minuten en 41 seconden verwisselde ze een band. ,,Heel knap, zeker als je het nog nooit hebt gedaan’’, complimenteert Ronald.
Ondertussen is op het podium middenin de hal een modeshow begonnen. Er worden allemaal blazers, jasjes en truien geshowd van Wyb Sybesma uit Workum. Elk kledingstuk is uniek. ,,Ik bin eigensinnich en wol net oan hawwe wat elk al draagt’’, verklaart de ontwerpster bij haar stand Frisian Fashion, die wordt gerund door Klaske Feikema uit Boazum. Alle creaties kosten normaal tussen de tachtig en negentig euro, maar vanwege het goede doel is er zaterdag tien euro korting. ,,It is allegearre mei de hân makke’’, verzekert Feikema.

Felroze overal

Vlakbij staat de 23-jarige Rianne Rijpkema uit Delfstrahuizen. Zij is ook creatief. Ze helpt haar vriend op de boerderij, maar wel in een vrolijke knalroze of felblauwe overall. Haar bedrijf Framers Fashion is nu een jaar actief en sinds april heeft ze ook een webshop op internet. ,,Ik wilde mijn vriend wel helpen op de boerderij, maar niet in zo’n gewone overall’’, vertelt ze. Op de beurs verkoopt ze voor de gelegenheid ook roze geschilderde klompen voor vijftien euro per paar. Hoewel ze er wel reactie op krijgt, heeft ze rond het middaguur nog geen paar verkocht. ,,Maar dat kan nog.’’
Zestigplusser Annie Hooiveld uit Berlikum is erg te spreken over het brede aanbod van snuisterijen, sieraden, kleding, therapieën en schoonmaakartikelen op de beurs. ,,Dit overtreft mijn verwachtingen’’, vertelt ze in de kantine van het sportcomplex, waar de neus wordt geprikkeld door allemaal lekkere geurtjes van kwarkinies, poffertjes en andere lekkere hapjes. ,,Het inspireert mij ook weer om iets te doen. Ik vond de stand met die zeepkettingen helemaal geweldig. Misschien volg ik nog wel eens een workshop op dit gebied.’’
Annechien Groeneveld en Appie Broekema uit Tzummarum en Jeannet Veenstra uit Franeker lopen op de beurs rond als levende reclamezuilen voor het bedrijf Bewust Vitaal van Hinke Herrema en Geartsje Dijkstra-Ponne. Dankzij de trainingen van de praktijk hebben de drie vrouwen hun gewicht aardig onder controle. Voor Jeannet was het vooral een ontdekking dat ze ook vis kan eten in plaats van chips en nootjes, en 30+kaas in plaats van 40+.
Annechien is vooral haar schuldgevoel over ongezond snoepen kwijtgeraakt. ,,Ik bin in emo-iter’’, bekent ze volmondig. Appie geeft toe dat eten ,,altyd in striid bliuwt’’, maar dat ze wel heeft geleerd om alternatieven te eten.

Sportschool

De drie geven aan sinds de trainingen van Bewust Vitaal beter in hun vel te zitten. Naar de sportschool gaan ze niet, maar regelmatig wandelen doen ze wel. Hinke is daar reuze blij mee. ,,As jo net leech yn ’e holle wurde kinne, kinne jo dat ek net leech yn it liif wurde. Yn balâns libje tusken lichem en geast: dêr draait it om. En witst wat belangryk is: de kachel moat de hiele dei brânende bliuwe. Om de 2,5 oere wat ite.’’
i Oktober is borstkankermaand. Overal in Nederland zijn diverse activiteiten waarvan de opbrengst naar onderzoek voor borstkanker gaat

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties