De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 20 januari

Regiowoensdag, 29 juni 2011

We staan met elektrische auto aan vooravond van iets nieuws

We wíllen wel een elektrische auto, maar is die niet te duur? En: hoe en waar koop je zo’n ding? De promotie van de Friese auto gaat niet over rozen. Er zijn veel vooroordelen.

Wybe Fraanje
De aanschaf van elektrische auto’s in Fryslân loopt achter op de prognoses. Het honderdduizendvoertuigenplan - in 2015 moeten er zo veel duurzaam aangedreven voertuigen rondrijden in de drie noordelijke provincies - wordt niet gehaald met elektrische voertuigen.
,,Die honderdduizend voertuigen zullen vooral op groengas en biogas rijden”, verzucht Hans Verwijs, projectdirecteur van Drive4Electric, het promotiebureau voor elektrisch rijden van de provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden. ,,Met elektrisch aangedreven boten gaat het goed - mensen vinden het wel kicken, zo’n stille, schone boot. De auto’s blijven nog wat achter, al begint dat nu ook echt te komen.”
Er zitten veel voordelen aan elektrisch rijden, verwacht Verwijs. Elektrische aandrijving is bijvoorbeeld vele malen efficiënter. Heeft een verbrandingsmotor een rendement van 30 procent, bij een elektromotor loopt dat op tot 90 procent.
Maar de nadelen wegen op dit moment echter ook nog zwaar. Er is bijvoorbeeld geen goed dekkend netwerk van oplaadpunten. Het aanbod van elektrische modellen is ook niet groot. Nissan heeft de Leaf, Peugeot de Ion en Mitsubishi de I-miev. De Renault Fluence is begin volgend jaar beschikbaar. De elektrische A-klasse van Mercedes rijdt al wel rond - onder meer bij de provincie Fryslân - maar die is voorlopig nog niet op de particuliere markt beschikbaar.
Ook is de actieradius van een elektrische auto met 150 à 160 kilometer niet je-van-het. Op dit laatste moet je je niet blindstaren, waarschuwt Verwijs. Hij noemt een rapport van Goudappel-Coffin, waaruit blijkt dat 80 procent van alle ritten in personenauto’s binnen de dertig kilometer ligt. ,,Maar we willen ook een of twee keer per maand een langere rit maken. Daar ligt een deel van het probleem. Maar de ontwikkeling gaat natuurlijk door. Als een elektrische auto een actieradius van driehonderd kilometer heeft en we hebben voldoende oplaadpunten, kan 85 procent van alle personenauto’s worden vervangen.”
De aanschafprijs wordt ook als een nadeel gezien. Elektrische auto’s zijn duur. Een Nissan Leaf kost bijvoorbeeld zo’n 35.000 euro, een Renault Fluence ongeveer 26.000, maar daar moet je de batterij nog apart bij leasen.
Maar met alleen de aanschaf ben je er natuurlijk niet. Het gaat om de total cost of ownership. Die is uit de losse pols wel te berekenen. Voor een elektrische auto krijg je in Leeuwarden 2500 euro subsidie. Voor een elektrische auto betaal je bovendien geen bpm en wegenbelasting. Dat is bij een middenklasser diesel (23.000 euro, inclusief btw) bijvoorbeeld al ruim zevenduizend euro respectievelijk 464 euro per jaar. Daarbij komen nog de brandstofkosten. Als je een dieselauto koopt, hangt er eigenlijk een tankwagen vol diesel achter, die je ook nog moet betalen. Rijd je 45.000 kilometer, pomp je je middenklasser jaarlijks vol met 4000 euro. De Leaf kost 1300 euro aan energiekosten per jaar. De verbrandingsmotor is daarbij nog eens slijtage- en schadegevoeliger dan de elektromotor.
Na vijf jaar heb je al met al 52.000 euro in je Zafira gestoken, terwijl de Leaf-rijder 44.000 euro heeft geïnvesteerd in dezelfde periode.
Het dekkende netwerk van oplaadpunten - vooral de palen waar je supersnel, binnen een kwartier in plaats van in zes tot acht uren, je auto kunt opladen - is momenteel ook nog een pijnpunt. In Fryslân staat één zo’n snelle paal, bij het Tamoil-station op bedrijventerrein Leeuwarden West. Over een jaar moeten er twintig zijn. De NHL Hogeschool, toch een van de Friese kenniscentra op het gebied van elektrisch rijden, staat nog helemaal geen paal. Wel zijn er plannen om binnen een paar maanden een paal inclusief windmolen neer te zetten.
En dan heeft de bezitter van een elektrische auto ook nog geen oplaadpunt thuis. Dat kost duizend tot tweeduizend euro. In theorie kan de auto ook gewoon op het huis-tuin-en-keukenstopcontact aangesloten worden, maar dat vraagt te veel vermogen van het reguliere net. Wel heeft E-laad, een aparte stichting van de gemeenschappelijke netwerkbedrijven, tienduizend palen in de aanbieding die gratis worden neergezet op locaties die particulieren in overleg met de gemeente mogen aandragen.

Sexy

Verwijs rijdt nu zelf nog in een hybride Toyota Prius. ,,Dat is al heel wat, maar de Prius zie ik niet als oplossing voor het CO2-probleem. Die kun je namelijk niet aan het net opladen - die batterij laadt zich op tijdens het rijden.”
Voor veel automobilisten is er nog een probleem: de Prius is niet sexy. Dat geldt ook voor de volledig elektronische modellen. Ze zien er lang niet allemaal mooi uit, en ze maken geen of nauwelijks geluid. ,,Inderdaad: die auto’s zijn niet sexy. Op dit moment gaat dat sexy-gedrag het niet winnen. We moeten het hebben van de mensen die écht een elektrische auto willen voor het milieu, en eventuele nadelen voor lief nemen. Maar vergeet niet dat een elektrische auto heel comfortabel rijdt en van binnen een hypermoderne auto is. En hij trekt ook op als een gek.”
Het schort volgens Verwijs bij particulieren vooral aan de ervaring van het elektrisch rijden. Drive4Electric organiseert met regelmaat manifestaties waarbij proefritten gemaakt kunnen worden. Zo is er op 24 juli onderaan de Achmeatoren in Leeuwarden zo’n manifestatie. Bij sommige merkdealers is het ook mogelijk om een proefrit te maken.
Verwijs gelooft in elektrisch rijden. ,,Ik geloof dat de batterij het uiteindelijk zal winnen van de waterstofmotor en de gasmotor. We staan aan de vooravond van iets nieuws.”

Inzetten op bedrijven

Mede omdat de aanschafprijs nog vrij hoog is en er nog niet zo veel keus in modellen is, lopen consumenten nog niet warm voor elektrische auto’s.
Toch is de personenmobiliteit op de weg de belangrijkste factor in het terugdringen van de CO2-uitstoot, zegt Hans Verwijs, projectdirecteur van Drive4Electric, het promotiebureau voor elektrisch rijden van de provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden.
Daarom wordt eerst vooral ingezet op bedrijven. ,,Voor de taxibranche, voor bedrijven met grotere wagenparken als PostNL, is elektrisch rijden bijvoorbeeld heel aantrekkelijk.”
De provincie Fryslân heeft een Mercedes A-klasse als poolauto - een wagen die ambtenaren kunnen bespreken voor dienstreizen. Verwijs: ,,Op den duur moet dat eigenlijk andersom worden: we hebben allemaal een elektrische auto, en voor langere ritten een poolauto op brandstof.”
Morgen is er in het bedrijfsverzamelgebouw voor elektrische mobiliteit aan de Apolloweg 8 in Leeuwarden een netwerkbijeenkomst voor bedrijven. Alle aanbieders die iets te maken hebben met elektrisch rijden zijn daar aanwezig om voorlichting te geven en geïnteresseerde Friese bedrijven in contact te brengen met de juiste aanbieders. De bijeenkomst is speciaal voor het bedrijfsleven.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties