De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 25 februari

Hoofdartikelmaandag, 15 juni 2015

Sombere verwachting over lessen Fyra-drama
De overheid is een slechte ondernemer: veel grote projecten - bijvoorbeeld die voor ict voor politie en voor Defensie - mislukken. De schade loopt in de honderden miljoenen euro's. En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen van onvermogen van de overheid om, bijvoorbeeld, fraude effectief aan te pakken. Hierdoor loopt de overheid eveneens honderden miljoenen euro's mis.
Als de BV Nederland een gewone onderneming zou zijn, was het bedrijf allang failliet en zouden de verantwoordelijke ondernemers zich voor allerlei wandaden moeten verantwoorden, bijvoorbeeld bij de Ondernemerskamer. Maar zo hebben we het niet geregeld in dit land. Enerzijds wil de overheid ondernemertje spelen door spelregels te maken voor het uitbesteden van overheidstaken, maar die spelregels deugen niet of het toezicht op naleving is onder de maat. Anderzijds wil de overheid als grootaandeelhouder een vinger in de pap houden, maar mist ze daarvoor de deskundigheid. Dit laatste was het geval met het drama rond de hoge snelheidstrein Fyra. De verhoren in de parlementaire enquête laten een drama zien van ondeskundigheid, slechte communicatie, onvoldoende controle en het wegschuiven van verantwoordelijkheden.
De parlementaire commissie heeft veel werk aan het op een rijtje zetten van alle gegevens die uit de verhoren zijn gekomen. Daarnaast zal de commissie moeite hebben met het bereiken van een intern akkoord over de conclusies. De verdeeldheid in de Tweede Kamer, bijvoorbeeld over marktwerking, was ook aanwezig tijdens de verhoren. De leden van de commissie hadden geen gemeenschappelijk beeld waartegen de uitkomsten van de verhoren eenduidig kunnen worden beoordeeld.
Over allerlei zaken zal de commissie het wel eens kunnen worden. Bijvoorbeeld over de houding van veel betrokkenen om verantwoordelijkheden af te schuiven. En over de slechte gevolgen van het politieke spel, ook in de Tweede Kamer. Die bemoeide zich met van alles, zonder de deskundigheid, het overzicht en een gezonde visie te hebben op ondernemen en op risico's. Waar de commissieleden het ook over eens zullen worden, is de zieke sfeer tussen de NS-top en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De verhoren lieten een onthutsend beeld zien van een eigengereide directie die systematisch weigerde het ondernemingsplan van de Fyra aan de aandeelhouder te geven. Dat de directie daarin slaagde, is een bewijs van het politiek en bestuurlijk onvermogen van de overheid als aandeelhouder. En als ondernemer: de NS kon met de afspraken met de overheid in de hand haar weigerachtige houding volhouden.
Parlementaire enquêtes zijn nuttig om 'lessen te leren voor de toekomst'. In de praktijk blijkt het leervermogen van de overheid - en de politiek - niet zo groot. Kortzichtige persoonlijke en politieke belangen blijken steeds sterker dan zoiets als het algemeen belang.
Er is nauwelijks reden om te denken dat overheid en politiek echt iets leren van het Fyra-drama. Persoonlijke en politieke belangen, feitelijk onvermogen van de overheid en wisselingen van verantwoordelijken in de politiek zijn de grond onder de sombere verwachting.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties