De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

zaterdag 16 december

Regiodonderdag, 3 september 2015

Duurzaam en luxe tellen nog altijd op Hiswa te Water
Amsterdam - Een mooie houten sloep die vijftig jaar lang geen onderhoud vraagt. En ook nog eens milieuvriendelijk, comfortabel, stabiel, licht en elektrisch aangedreven: de Werffboat 21 heeft het allemaal. Ontwerper en botenbouwer Roelof van der Werff uit Hindeloopen ligt met de sloep deze week op de Hiswa te Water en hij heeft het druk met het te woord te staan van alle belangstellenden.
De sloep is gemaakt van accoyahout uit Australië. Dat is hetzelfde hout als waarvan de houten bruggen over de rondweg N7 om Sneek zijn gemaakt. Dankzij deze duurzame grondstof en door de efficiënte bouwwijze laat Van der Werff de kleinst mogelijke voetafdruk achter. Het schip is voor 85 procent gebouwd uit de herwinbare grondstof hout. De sloep met een lengte van 6,10 meter, een breedte van 2,30 meter en een diepgang van 40 centimeter kan met gemak acht personen herbergen.
De goedkoopste variant is er voor 35.000 euro, zegt Van der Werff, die continu bezig is om alle vooroordelen over hout onderuit te halen. ,,Nee, it freget net folle ûnderhâld. It is net klassyk. It is net âlderwetsk. It is mei 'hightech' dat wy dizze boaten meitsje." Vooral 'de grize golf' heeft belangstelling voor zijn schepen.
Peter Hoefnagels uit Burdaard heeft geen sloep maar een duurzaam jacht in Amsterdam liggen. De initiatiefnemer en voorzitter van stichting Schone Golf legt de Hiswa-bezoekers uit dat duurzaam varen nieuwe gemakken oplevert. Hij praat zich de blaren op de tong voor alle aanloop. Zeilers die weer één met de natuur willen zijn, zijn bij hem aan het goede adres.
Hydrogenerator
Belangrijkste voordeel: er is geen lawaai van een motor. Verder is het jacht grondig geïsoleerd, kan het zonlicht optimaal door de ramen schijnen, zijn er enkele vierkante meter zonnepanelen aangebracht, is er geen vochtprobleem en er kunnen zelfs windmolens in de mast worden geplaatst. De elektromotoren kunnen onder het zeilen als hydrogenerator werken, wanneer ze worden aangedreven door de meedraaiende schroeven. Zo wordt voldoende energie in de accu's opgeslagen om energieneutraal te kunnen varen.
Om de schipper te motiveren milieubewust te varen, zijn er diverse metertjes aangebracht waarop hij meteen kan aflezen wat plankgas varen kost en halfgas, legt Hoefnagels uit. Hij hoopt met zijn showjacht zeilers zo ver te krijgen dat ze alle milieuvriendelijke snufjes gaan toepassen. Zijn zwaar door de A-merken gesponsorde jacht is niet te koop. Op zijn site met wel 176 pagina's zijn er linkjes naar bedrijven die de benodigde technieken leveren.
Meer hierover in het Friesch Dagblad van 3 juli

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties