De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 24 mei

Hoofdartikeldinsdag, 20 oktober 2015

Waas over producten en goederen
Kunnen consumenten de informatie over producten zoals auto's, koelkasten, vitaminepillen, gezichtscrŤme eigenlijk wel geloven? En wat garandeert het label 'biologisch' eigenlijk? Dergelijke vragen worden meer gesteld nadat bekend werd dat VW fraudeerde over de uitstoot van z'n diesels. Het zet mensen aan het denken. Niet alleen over fraude met testprocedures, maar over veel meer, zeg maar over alles wat op een avond voorbijkomt aan televisiereclame.
Het is van belang onderscheid te maken tussen nadrukkelijke fraude en marketing- of reclametaal. Het effect van de VW-fraude is vooral groot, omdat het gaat over metingen die de hoeveelheid en soorten schadelijke stoffen horen aan te geven. Deze fraude ondermijnt het systeem op grond waarvan betrouwbare informatie kan worden gegeven. Dat is echt iets anders dan de bewering dat een bepaalde crŤme ervoor zorgt dat iemand er jaren jonger uitziet.
Er ligt overigens een waas van onduidelijkheid over de specificaties van auto's, vooral wat betreft het verbruik. De tests worden afgenomen onder omstandigheden die geen autorijder ooit zal meemaken. De praktijk valt altijd slechter uit.
Vlak na de VW-affaire werd ook dit aspect onder vuur genomen. Maar ook deze 'leugens' over het verbruik zijn anders van aard dan de VW-fraude. Niet alleen omdat iedereen kan weten dat het verbruik in de praktijk hoger ligt, maar ook omdat het heel ingewikkeld is - zo niet onmogelijk - om testprocedures te ontwikkelen die overeenkomen met de omstandigheden van het rijden. De ene chauffeur scheurt om zo snel mogelijk 100 km per uur te rijden, de andere trekt rustig op. Waarop moet de informatie over het verbruik op worden gebaseerd? Toch kan er wel wat praktischer worden gemeten. Daarnaar wordt nu ook onderzoek gedaan.
De komst van elektrische auto's zorgt voor nieuwe 'leugens'. Bij zulke auto's is het aantal kilometers dat met volle batterijen kan worden gereden het belangrijkste. De informatie hierover is gebaseerd op normen die onder laboratoriumomstandigheden worden vastgesteld. Die kunnen in de praktijk nooit worden gehaald. En in de glimmende folder staat niet dat bij winterweer de batterijen veel minder stroom kunnen opnemen en het bereik 's winters dus kilometers later ligt.
Fabrikanten proberen hun producten zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Dat is zo bij auto's en ook bij levensmiddelen. De voedingsindustrie heeft uitgekiende strategieŽn voor het maskeren van schadelijke stoffen in de producten. De informatie die wordt verstrekt vertelt bijna nooit het hele verhaal.
Een en ander overigens met medeweten van de overheid. Die stelt eisen, maar de lobby is sterk. Het uiteindelijke resultaat is halve informatie, onduidelijke informatie en ontbrekende informatie op de etiketten.
Zo zijn er grote domeinen van producten en goederen waarover een waas van onduidelijkheid hangt. Het gekke is dat de samenleving al deze onduidelijkheid accepteert en/of ervan uitgaat dat de overheid de garantie biedt dat de essentiŽle informatie wordt verstrekt. Maar dat is helaas niet zo.
Gelukkig zijn er waakhonden die de belangen van de consument dienen.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties