De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
woensdag 22 november

Hoofdartikelvrijdag, 10 maart 2017

Inbreken en afluisteren gebeurt steeds vaker
Wat was precies het nieuws in de groot gebrachte berichten over afluistertechnieken van de CIA? Welbeschouwd wŠs er geen nieuws. Iedereen wist allang - of kon het weten - dat slimme software-fanatiekelingen heel veel te weten kunnen komen van burgers, bedrijven en overheden. Inlichtingendiensten hebben zulke slimme mensen in dienst, met maar ťťn doel: zo veel mogelijk te weten zien te komen van mensen van wie gedacht wordt dat ze kwaad in de zin hebben. Dat kwaad kan politiek geladen zijn, of financieel of anderszins.
Het gegevenslek van WikiLeaks bevestigt de wetenschap dat inlichtingendiensten constant bezig zijn met infiltreren in computers en bestanden, ook van bevriende landen. Denk aan de erkenning van de Verenigde Staten, geruime tijd geleden, dat bondskanselier Angela Merkel door de CIA werd afgeluisterd. Recent werd bekend hoe met name Russische diensten hebben ingebroken in Amerikaanse systemen, met een duidelijk doel: het destabiliseren van de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Het nieuws over de praktijken van de CIA is hooguit nieuws omdat uit de gelekte gegevens blijkt hoe de CIA soms alle (politieke) organen omzeilt. De democratische controle op de inlichtingendiensten blijkt opnieuw niet voldoende: de diensten gaan hun eigen gang. En we mogen ervan uitgaan dat ze dat doen in het landsbelang.
Dat de praktijken van de CIA als nieuws werden beschouwd laat zien hoe onnadenkend en nonchalant veel mensen en media omgaan met alles wat te maken heeft met afluisteren en inbreken via het internet. Neem de zorgeloosheid waarmee mensen diensten als WhatsApp, mobiele telefonie en dergelijke voorzien van persoonlijke gegevens. Nog steeds leeft de gedachte: ik heb niets te verbergen. Overheden mogen alles van me weten en commerciŽle partijen ook. Dat is een naÔef standpunt. Het gaat er niet om of ik iets te verbergen heb, de essentie is dat mijn burgerschap en mijn persoon-zijn veranderen. De kenmerken over mijn gedrag op internet, gebruikmaking van mobiele telefoons en mijn surfgedrag geven mensen een nieuwe, fictieve identiteit. Die kan er toe leiden dat de overheid iets van mij vindt. Of die nieuwe identiteit kan commercieel worden aangewend. Ik kan worden opgezadeld met informatie en reclame waar ik niet om heb gevraagd.
De naÔviteit blijkt ook uit de onkritische houding jegens, bijvoorbeeld, televisies. We weten al geruime tijd dat sommige televisies informatie verzamelen over het kijkgedrag. En ook dat computers en televisies zonder dat de gebruiker het weet, opslaan wat er in de kamer wordt gezegd. Zelfs beelden van de kamer waar het apparaat staat, kunnen worden doorgestuurd. Het gaat hierbij om activiteiten van inlichtingendiensten, maar meestal om commerciŽle bedrijven. De wetenschap hiervan leidde niet tot een kopersstaking - de scherpte van het beeld wordt belangrijker gevonden.
Inlichtingendiensten, commerciŽle organisaties en anderen kunnen vrijwel alles van de burger aan de weet komen. De politiek aanvaardt deze werkelijkheid en neemt nauwelijks initiatieven. De techniek schrijdt voort. De mogelijkheden van misbruik nemen alleen maar toe. Maar we horen er niets over in de verkiezingscampagne.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties