De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 20 augustus

Hoofdartikeldinsdag, 1 augustus 2017

Een groter kabinet is geen schande
Van wat er in de formatie tussen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie is besproken is weinig bekend. Eigenlijk is er nog maar één afspraak gelekt. Dat is de verdeling van de ministersposten. Die zou zes-vier-vier-twee zijn.
Zestien ministers dus. En dat is opmerkelijker dan het lijkt. Het huidige kabinet heeft namelijk maar twaalf ministers, al is het begonnen met dertien. Maar minister Stef Blok van Wonen volgde de opgestapte justitieminister Ard van der Steur op, waarna zijn post als minister voor Wonen en Rijksdiensten kwam te vervallen.
Zou het aantal van twaalf gehandhaafd blijven, dan zou een eerlijke verdeling tussen de vier partijen vijf-drie-drie-een zijn. Oftewel: met vier regeringspartijen blijven er maar weinig ministersposten per partij over. En aangezien elke partij wel in de sociaaleconomische hoek wil zitten, en graag een post wil die bij het eigen profiel past, wordt dit problematisch.
Nieuwe ministeries zijn niet te verwachten. Maar een paar extra ministers zonder portefeuilles wel. Waarschijnlijk voor Migratie, Landbouw en Familiezaken.
Dit is opmerkelijk: het was premier Mark Rutte zelf die vol overtuiging in 2010 het aantal bewindspersonen verminderde. Zestien ministers en meer dan tien staatssecretarissen, dat was vroeger heel normaal. Rutte vond dat in tijden van bezuinigingen de regering het goede voorbeeld moest geven. Het aantal staatssecretarissen werd zowat gehalveerd, er kwamen minder ministers zonder portefeuille en de ministeries van VROM en Landbouw werd opgeheven.
Het hebben van een kleiner team was een maatregel waar Rutte echt voor stond en altijd heeft verdedigd. Wanneer een minister klaagde over de hoge werkdruk, zei Rutte dat hij of zij maar wat effectiever of harder moest werken.
Maar die klagende ministers hebben wel een punt. Op ministeries wordt aan de lopende band beleid gemaakt en dat levert ladingen dossiers op. Dat allemaal bijhouden, wat een bewindspersoon geacht wordt te doen, vergt twee werkweken in een week. Werken van vroeg in de ochtend tot diep in de avond, ook weekends, is niet uitzonderlijk. Bovendien wil de Tweede Kamer over van alles en nog wat het naadje van de kous weten, waardoor er ook vele uren in het parlement worden doorgebracht. Een bewindspersoon heeft zo nauwelijks tijd om zelf een visie te ontvouwen en daarbij passend beleid te maken.
Dus zo gek is een uitbreiding van het kabinet niet. Bewindspersonen moeten geen superambtenaren zijn, of doorgeefluiken van beleid, maar een visie op een bepaald terrein ontvouwen en daar beleid op maken. Voor een kabinet dat niet in de eerste plaats hoeft te bezuinigen maar vooruit moet kijken, is daarom een iets groter team geen slecht idee.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties