De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.


woensdag 18 oktober

Hoofdartikeldonderdag, 10 augustus 2017

Leer van fouten bij aanleg aquaduct
De eerste auto’s rijden er al door en maandag volgt de opening van het tweede deel van het aquaduct in de Drachtsterweg in Leeuwarden. Ruim twee jaar later dan gepland is een flink knelpunt in een belangrijke invalsweg van Leeuwarden opgelost: verkeer hoeft niet te pas en te onpas te wachten voor de schepen die over het Van Harinxmakanaal varen, maar kan daar onderdoor rijden. Kosten: ongeveer 41 miljoen euro.
Vaak was de aanleg van dit aquaduct de afgelopen jaren onderwerp van krantenartikelen. Al vrij snel na de start van de bouw in 2014 kwamen de eerste problemen naar voren: de grond bleek harder dan verwacht, wat het graaf- en heiwerk bemoeilijkte. In de loop der jaren volgden andere problemen, culminerend in een conflict tussen de provincie en Heijmans over de aangeleverde bodemgegevens.
Miljoenen extra betaalde de provincie uiteindelijk voor het aquaduct, mede om er zeker van te zijn dat het klaar zou zijn voor 2018, als Leeuwarden de titel Culturele Hoofdstad van Europa draagt. Een bouwput bij een belangrijke entree van de stad wil niemand. Dat schrikbeeld werd voorkomen: hoewel het gehele project pas in het voorjaar van 2018 wordt opgeleverd, is het belangrijkste deel - het aquaduct zelf - ruim op tijd vóór 2018 af.
Bij een groot infrastructureel project kunnen dingen misgaan. Zowel Heijmans als de provincie heeft daar ervaring mee. Heijmans ondervond bijvoorbeeld grote problemen bij de aanleg van de N23 Westfrisiaweg in Noord-Holland en de bouw van de Energiefabriek Tilburg. De provincie weet ook hoe lang het kan duren voor een project goed van de grond komt: zie de jarenlange procedures rond de aanleg van de Sintrale As of de verdubbeling van de Wâldwei.
Dat neemt niet weg dat de provincie er goed aan doet kritisch naar zichzelf te kijken en te onderzoeken wat er in dit dossier allemaal mis is gegaan. Het mag dan een goede beslissing zijn geweest om 8,5 miljoen euro extra op tafel te leggen - het aquaduct moest af - dat moet geen reden zijn om het hele dossier nu snel in een kast op te bergen. Kijk terug, onderzoek wat er mis is gegaan, leer van die fouten en doe dat de volgende keer anders.
Dat infrastructurele projecten altijd duurder uitpakken dan begroot, is een misverstand. Het kan beter: zie bijvoorbeeld de huidige aanleg van het aquaduct in de N31 bij Harlingen. Het is opvallend hoe weinig dat project, in grootte toch vergelijkbaar met de Drachtsterweg, negatief in het nieuws komt vanwege eventuele vertragingen of overschrijdingen van kosten.
Dat kan allerlei oorzaken hebben, waarvan wellicht ook pech er eentje is, maar een onderzoek naar dat verschil is interessant. Het gaat per slot van rekening om miljoenen euro’s gemeenschapsgeld. Dat geld vraagt om verantwoording.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties