De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

zondag 17 december

Hoofdartikeldinsdag, 28 november 2017

Politieke spagaat publieke omroep
De publieke omroepen worden voor driekwart betaald uit de belastingopbrengsten en voor een kwart uit reclamegelden. De tweehonderd miljoen reclamegelden slinken snel. De nieuwe minister voor mediazaken Arie Slob voorziet voor 2019 een ronde van bezuinigingen tot zo’n zestig miljoen euro. De overgrote meerderheid van de Tweede Kamer verwacht dat de omroepen gaan bezuinigen of dat ze meer reclame gaan binnenhalen.
De Publieke Omroep zit in een spagaat die de politiek heeft gecreëerd. Enerzijds is het niet de bedoeling dat deze omroepen programma’s maken met het voornaamste doel zoveel mogelijk kijkers te trekken. Tegelijkertijd trekken populaire programma’s meer kijkers en dus reclamespots. Hoe meer sport hoe hoger de reclameopbrengsten, en hoe meer Heel Holland Bakt wordt bekeken, hoe zoeter de broodjes voor de STER worden gebakken. Dat zijn uitgerekend programma’s die prima via commerciële zenders kunnen worden uitgezonden. Enerzijds wordt de omroep gevraagd om zich meer te concentreren op haar kerntaak om onafhankelijk nieuws, cultuur- en kinderprogramma’s te maken en anderzijds worden ze gestimuleerd kijkcijferkanonnen te produceren.
Er is nog een tweede spagaat. Publieke omroepen zijn in zekere zin oneerlijke concurrenten voor zelfstandige nieuwsmedia, waaronder vooral de kranten. Juist de dag- en opiniebladen hebben het nu moeilijk met de advertentie-inkomsten. Adverteerders verplaatsen hun activiteiten naar bijvoorbeeld internet, waar ze specifieke doelgroepen kunnen bereiken met hulp van Google en Facebook. Tegenover het bijna gratis nieuwsaanbod op internet, staat dat wij met zijn allen door deze mediagiganten via zoekmachines gemanipuleerd worden richting informatie waar dikwijls voor is betaald. Op internet moeten onafhankelijke media opboksen tegen onder andere de publieke omroepen met hun gratis nieuwssites. Zo verliezen kwaliteitskranten zowel lezers als een deel van de advertentiemarkt.
Het is tijd dit beleid te heroverwegen. Nu de reclamegelden ver teruggaan is het goed de omroepen een vaste begroting te geven op basis van bijvoorbeeld een vast percentage van de nationale begroting. Dat mag een lager budget zijn dan nu, maar dan stoppen we met de programma’s waar de omroep eigenlijk niet voor is opgericht. De reclamegelden die binnenkomen gaan af van wat de minister uit de rijkskas moet bijpassen.
Daarnaast is de vijf miljoen die aan onderzoeksjournalistiek wordt uitgegeven veel te weinig. Dat is slechts goed voor een aantal projecten. Het is te weinig voor structurele ondersteuning van media die op lokaal en nationaal niveau de vrijheid van meningsuiting en de democratische controle op peil moeten houden. HB

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties