De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
woensdag 23 mei

lf2018maandag, 19 februari 2018

‘Pluto’ vergt verdraaid goede concentratie
Met het programma ‘Strangers on stage’ pakt stadsschouwburg De Harmonie groot uit tijdens Leeuwarden-Fryslân 2018. Pluto van de Vlaams-Marokkaanse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui is daarvan een goed voorbeeld.
Liefst drie avonden lang was deze mangastrip van Naoki Urasawa en Takashi Nagasaki die voor het theater is bewerkt, te zien want Leeuwarden is de enige locatie waar deze productie na Japan en Engeland wordt opgevoerd.
Het decor dat voor Pluto nodig is breek je niet zomaar af en gooi je in een busje om naar het volgende theater te rijden. Er is een groot bouwwerk vereist om het verhaal als een strip te laten verlopen. Het decor is in feite een grote pagina-indeling van een stripverhaal waarin de getekende karakters tot leven komen. Opmerkelijk is dat Sidi Larbi Cherkaoui het Japans heeft gehandhaafd. Daarvoor heeft hij samenwerking gezocht met Bunkamura Theatre Cocoon.
Japans als voertaal heeft het nadeel dat je er niks van verstaat. Dat is in het theater, waar ook Italiaanse opera’s worden opgevoerd, geen probleem want er is boventiteling. Een bijkomend nadeel is dat Japans een snel gesproken taal is en de vertaling gaat uiteraard in dat tempo mee. Tel daarbij op het grote aantal personen dat in dit verhaal wordt opgevoerd in scènes die vooral in het deel voor de pauze zich in een nogal rap tempo opvolgen en je moet je wel verdraaid goed concentreren om iets van het verhaal op te kunnen pikken.
 
Complex verhaal
Het was vooral een razendsnel pendelen met je ogen tussen de boventiteling en de scènes op het podium die daar meters beneden zich afspeelden want je wilt de handeling natuurlijk niet missen. Het verhaal is al complex genoeg: een robot onderzoekt moorden op robots en mensen. Dat alles speelt zich af tegen een oorlog op de achtergrond. Daarnaast is dit epos doorspekt met filosofische bespiegelingen en speculaties van twee geleerden over wat nu robots van mensen onderscheidt en hoe ver de technologie is voortgeschreden om robots op mensen te laten lijken.
Is de perfectie van robots bereikt? Dat lijkt erop omdat robots nu robots en mensen vermoorden. En hoe zit het met menselijke eigenschappen als haat en vergeving? En zal een robot ook het menselijk hart kunnen doorgronden? Het zijn kwesties die we maar al te goed kennen uit sciencefictionverhalen. En er is het cliché van het sciencefictiongenre: de wereld moet gered worden. Dat speelt ook hier een rol. Al met al lijkt me Pluto een te dure en te grootschalige productie - weliswaar heel professioneel gemaakt - voor deze wat voorspelbare boodschap die Sidi Larbi Cherkoui blijkbaar graag wil uitdragen.
Pluto van Sidi Larbi Cherkaoui i.s.m. Bunkamura Theatre Cocoon. in De Harmonie in Leeuwarden, 530 bezoekers

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

Leeuwarden-Fryslân 2018
Familieberichten
Advertenties