De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 26 april

Hoofdartikelvrijdag, 6 april 2018

Kijk naar alternatieven voor Lelystad Airport
Ook al is de uitbreiding van Lelystad Airport uitgesteld, burgers blijven tegen die uitbreiding protesteren, vooral omdat die gepaard gaat met zogenoemde laagvliegroutes. Omdat de noodzakelijke herindeling van het hogere luchtruim pas in 2023 gereed is, moeten vliegtuigen bij aankomst en vertrek in Lelystad langer laag vliegen. Dat kost meer brandstof en geeft meer geluidsoverlast op de grond. Uitstel van de uitbreiding van Lelystad Airport naar begin 2020 in plaats van 1 april 2019 helpt daar niet veel tegen. De herindeling van het luchtruim is immers pas in 2023 klaar en niet al in 2020.
Op dit moment loopt er daarom een landelijke estafettedemonstratie, van Andijk in Noord-Holland tot het gebied rond Ede en Wageningen. Op donderdag 3 mei is Zuid-Fryslân aan de beurt: tegenstanders lopen en fietsen dan van Munnikeburen naar Wolvega.
De tegenstanders moeten hun stem ook laten horen, want de luchtvaartbranche doet dat ook. Die waarschuwde onlangs nog dat het aantal vluchten op Schiphol bijna zijn maximum van 500.000 per jaar heeft bereikt. Daarom luidde de branche een 'noodklok’, want als Schiphol niet verder mag groeien 'gaat dat ten koste van de werkgelegenheid, het vestigingsklimaat en de bereikbaarheid’. De oplossing hiervoor was dat goedkoop vakantieverkeer zou verhuizen naar Lelystad Airport. Maar nu de uitbreiding van dat vliegveld is uitgesteld, komt Schiphol in de problemen, aldus de branche.
En dus moeten alle partijen 'om tafel’ om dit probleem op te lossen, want dat Schiphol moet uitbreiden lijkt niet ter discussie te staan. Dat is een begrijpelijk uitgangspunt van de luchtvaartbranche, maar de overheid moet hier de oren niet zomaar naar laten hangen. Er zijn wel degelijk mogelijkheden om het vliegverkeer - zeker dat binnen Europa - te beperken. Maar het vergt politieke moed en politiek ingrijpen.
Hoe dan? NS-topman Roger van Boxtel deed daar deze week tegenover de NOS een paar aanzetten toe, bij het op zichzelf verheugende bericht dat het nu mogelijk is om rechtstreeks per trein van Londen naar Amsterdam te reizen (andersom moet er overgestapt worden in Brussel). Laat vliegtuigmaatschappijen gewoon accijns betalen over kerosine en hef btw op vliegtickets, zoals er ook btw wordt betaald over treinkaartjes, zei Van Boxtel. Dan wordt vliegen duurder en de trein mogelijk een beter alternatief.
Het is voor alle burgers rondom Lelystad Airport te hopen dat de overheid eerder naar de oproep van Van Boxtel luistert dan naar de lobby van de luchtvaartbranche. Want die zet toch weer in op snelle uitbreiding van Schiphol, al dan niet via Lelystad Airport. Dat is voor de burgers daar en ook uit het oogpunt van duurzaamheid geen goed idee. TO

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties