Afstand houden tussen de worstenbroodjes in Sneek

Middelbare scholen moesten deze week weer puzzelen om de anderhalve meter in school te organiseren. Klassen gaan door tweeën of door drieën, want er passen maar tien leerlingen in het lokaal.

Marianne Velsink

Geplaatst: 16 januari 2021 om 16:00

Leerlingen van Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR) op het Bogerman in Sneek moeten ook in de praktijkles zoveel mogelijk afstand houden.   FOTO: NIELS DE VRIES
0%

Het ruikt heerlijk naar versgebakken brood in de gangen van csg Bogerman in Sneek. De geur leidt naar de praktijkles van Mark Kooi. Vijf examenleerlingen vmbo profiel Horeca, Bakkerij en Recreatie (HBR) staan om hem heen als de pasgerolde worstenbroodjes de oven in gaan. ,,Jongens, anderhalve meter hè?”. ,,Oh ja”, verzuchten ze en doen dan een stap achteruit.

De regel dat leerlingen in het voortgezet onderwijs nu ook in de school anderhalve meter afstand moeten houden, is nog even wennen. Bij praktijkvakken is de regel gelukkig niet zo hard. Hier geldt dat er zoveel als mogelijk anderhalve meter afstand gehouden moet worden. ,,Eerlijk gezegd is het ook onmogelijk om hier constant afstand te houden”, zegt Kooi. ,,We werken met hete ovens, met scherp keukengerei. Ik moet kunnen ingrijpen als ik zie dat iets niet veilig gebeurt. En dat lukt niet met anderhalve meter afstand.”

Hij zou het wel graag willen, want hij is longpatiënt. Hij loopt meer risico’s bij een besmetting. ,,Maar je ziet gewoon dat het voor leerlingen minder leeft dan voor volwassenen. Als ze de school uitlopen, zijn ze de onderlinge afstand alweer vergeten.”

Groep A krijgt fysiek les, groep B kijkt vanuit huis mee. Een dag later is het andersom

Dat komt ook omdat de regels steeds veranderen, legt Nova Eekma (15 jaar) uit. ,,Op mijn werk in de supermarkt houd ik al vanaf het begin anderhalve meter afstand. Maar hier op school hoefde dat juist niet. En toen daarna wel. Hetzelfde met mondkapjes. Dan weet ik het soms ook even niet.”

,,Plus, je hebt hier in de keuken ook je vaste loopjes”, vult Iris Hoekstra (ook 15 jaar) aan. ,,We hebben allemaal een eigen werktafel en dan loop ik naar de wasbak om te spoelen, maar dan moet ik nu ineens naar een andere spoelbak lopen. Het is nog even wennen.”

Het restaurant naast de keuken is tijdelijk ingericht als lokaal. ,,We hebben de klassen nu in een A- en een B-groep opgesplitst”, legt Kooi uit. ,,Groep A krijgt fysiek les, groep B kijkt tegelijkertijd vanuit huis mee. De dag erop is het andersom.” Het is een van de scenario’s waar het Bogerman rekening mee houdt voor de lange termijn. Want één ding is zeker: met de anderhalvemeterregel binnen de school gaat het, als alle leerlingen weer naar school mogen, niet passen.

Opgesplitst

In een regulier klaslokaal passen maximaal tien leerlingen, rekende de school uit. ,,Dat betekent dat sommige klassen in drie groepen opgesplitst moeten worden”, zegt Anne Leijenaar, bestuurder van CVO Zuidwest-Fryslân (Bogerman, Marne College en De Diken). Met de examenklassen die wel fysiek onderwijs krijgen, gebeurt dit nu ook. Maar ideaal is het niet, vindt hij. ,,Een docent moet zich nu over drie klassen verdelen en dan blijft er per groepje maar een kwartier echte lestijd over. Daar schieten ze weinig mee op.”

Liever zou hij een vergelijkbaar model willen invoeren zoals nu bij HBR gebeurt met een deel fysiek onderwijs en een deel vanuit huis. ,,We denken ook na over het verdelen van leerjaren over de dagen. Dus dat je leerjaar één op maandag in huis hebt, leerjaar twee op dinsdag enzovoort. Maar dan blijf je tegen het probleem aanlopen dat je de klassen moet splitsen over meerdere lokalen en de docent dus ook.”

Onrust door virus

Er groeit nog een probleem. De Britse variant van het virus leidt tot onrust in de school, merkt Leijenaar. ,,Zeker bij de oudere en kwetsbare docenten zie je onzekerheid ontstaan. Er is tegelijk een enorme inzet om alle leerlingen te bereiken, vooral de kwetsbaren. Dat is voor docenten soms een enorm dilemma.”

Hij houdt er rekening mee dat de huidige verdeling van leerlingen thuis en leerlingen die wel naar school mogen nog wel even blijft bestaan. ,,Ik denk zeker tot 1 maart.” Het baart hem zorgen. ,,We stevenen opnieuw af op een lange periode waarin we een groot deel van de leerlingen geen fysiek onderwijs kunnen geven. We hoopten dat het bij die ene periode zou blijven, maar zitten er nu opnieuw in. We zien dat leerlingen steeds meer moeite hebben de focus te houden.”

Kooi mist het fysieke onderwijs aan de hele groep. ,,Het zijn juist vaak de gesprekjes tussendoor die ertoe doen. Tijdens het deegrollen voor het worstenbroodje sprak ik net nog een leerling over zijn toekomst. Wat hij voor vervolgopleiding wil doen. Waar zijn hart sneller van gaat kloppen. Die gesprekken heb je echt alleen in de klas. Niet via het scherm.”

Registreer u bij het Friesch Dagblad

Registreren
  • Registreren is zonder kosten of verplichtingen
  • Alle artikelen op frieschdagblad.nl zijn volledig toegankelijk
Hoofdredacteur

Waarom Friesch Dagblad?

  • Het nieuws uit Fryslân
  • Verdieping en duiding bij de actualiteit
  • Opinies en analyses
  • Betrouwbaar, kritisch, evenwichtig en opbouwend
Registreren
Sluiten
Sluiten