Standplaats: De gevolgen van het coronavirus voor de binnenvaartlogistiek

Binnenvaartschippers zijn een schakeltje in een veel groter geheel. Schema’s zijn strak, afspraken moeten worden gehaald. Maar wat doen de schipper en zijn vrouw als corona dreigt?

Dirk Meijvogel

Geplaatst: 19 januari 2021 om 14:00

Als binnenvaartschipper ben je onderdeel van een grote keten en alles loopt volgens een strakke planning.   FOTO: DIRK MEIJVOGEL
0%

De reis was afgesproken: er zou ’s avonds in Rotterdam worden geladen met bestemming Ludwigshafen. Maar de schipper en zijn vrouw waren verkouden, en voor een schip van deze afmetingen moeten er twee schippers en een stuurman zijn. De stuurman zou ’s middags aan boord komen - maar ja, conform het landelijk advies moest er getest worden.

„Wat doen we, schipper?”, vroeg de stuurman. „Tja, wacht nog maar even met komen tot na de sneltest.” „Maar stel dat deze positief is? Wat doen we dan?” Er moet wel gevaren worden. De reis is geboekt. Dan sta je voor een behoorlijk dilemma. De schipper vertelde het me via de telefoon in een lang pastoraal gesprek. Opnieuw kreeg de bede voor gezondheid een andere lading.

Geen fysiek contact

Scheepsbemanning is altijd al in quarantaine. Varenden verblijven op een schip en hebben geen fysiek contact met anderen. Wanneer er gelost of geladen wordt, is er alleen telefonisch contact. Maar wanneer de schipper en zijn vrouw corona blijken te hebben, of mogelijk een van beide, kan de stuurman dan wel aan boord komen?

Lees ook: Standplaats: Iedereen heeft zijn eigen waarheid

Gelukkig bleken zowel de schipper als zijn vrouw negatief te testen; er kon gevaren worden. Het is een praktijkvoorbeeld van de gevolgen van het virus. Het is een van de vele dilemma’s waarvoor je komt te staan. Immers: wanneer een reis is geboekt, moet deze ook worden voldaan. Je bent namelijk onderdeel van een grote keten en alles loopt volgens een strakke planning.

De waterhoogte in de rivieren kan meters variëren. Wanneer de waterstand hoog is, kan er meer geladen worden in een schip en zijn er minder schepen nodig

Een fabriek in het zuidoosten van Duitsland heeft bijvoorbeeld aluminiumpoeder besteld in Amerika. Dat wordt vervoerd in een groot zeeschip. Dat schip komt volgens planning op een vastgestelde datum aan in Rotterdam, waar een plekje onder een overslagkraan in een van de vele havens is gereserveerd.

Er wordt uitgerekend hoeveel binnenvaartschepen er nodig zijn om de vracht verder te vervoeren. Dat is altijd weer afhankelijk van de rivierstand. De waterhoogte in de rivieren kan namelijk meters variëren. Wanneer de waterstand hoog is, kan er meer geladen worden in een schip en zijn er minder schepen nodig.

Alles gepland

Om de beurt varen de binnenvaartschepen langs het zeeschip en wordt door de grote overslagkraan de lading in het binnenvaartschip gelost. De schipper houdt met een duimstok nauwkeurig in de gaten tot welke diepgang het schip geladen wordt. Vervolgens kan de reis aanvangen.

Zodra het schip leeg is, moet het plaats maken voor het volgende schip. Dan is het tijd om het ruim schoon te maken voor de volgende lading

Ook de tijd en plaats van bestemming zijn gepland. Er staan mensen klaar om de kraan te bedienen en de lading uit het schip te lossen. Zodra het schip leeg is, moet het plaats maken voor het volgende schip. Dan is het tijd om het ruim schoon te maken voor de volgende lading. Wat en waar dat zal zijn, is altijd weer een verrassing.

Lees ook: Binnenvaartpredikant Dirk Meijvogel: ‘Als er geen schepen zijn, zijn er ook geen kerkgangers’

Gelukkig maar dat het een ‘gewone’ verkoudheid was, waar deze schipper en zijn vrouw last van hadden. De negatieve uitslag van die ene test zorgde voor heel wat opluchting op vele plekken.

Dirk Meijvogel is als binnenvaartpredikant in de Protestantse Kerk verantwoordelijk voor het binnenvaartpastoraat in Oost-Nederland en Duitsland. Reacties: dirkmeijvogel@gmail.com

Registreer u bij het Friesch Dagblad

Registreren
  • Registreren is zonder kosten of verplichtingen
  • Alle artikelen op frieschdagblad.nl zijn volledig toegankelijk
Hoofdredacteur

Waarom Friesch Dagblad?

  • Het nieuws uit Fryslân
  • Verdieping en duiding bij de actualiteit
  • Opinies en analyses
  • Betrouwbaar, kritisch, evenwichtig en opbouwend
Registreren
Sluiten
Sluiten