Met mogelijkheid tot afhalen is de eerste stap naar gewone winkelopening gezet

Het grootste deel van de winkeliers maakt dankbaar gebruik van de mogelijkheid om artikelen af te laten halen. Na de bezorgservice is het een belangrijke stap richting een gewone winkelopening.

Simon Talsma

Geplaatst: 11 februari 2021 om 06:00

Bij Expert Meijer in Burgum heeft Sjoerdtje Dijkman haar nieuwe telefoon gisteren opgehaald. Ze ontving hem buiten bij een tafel van bedrijfsleider Menno Kats.   FOTO: MARCEL VAN KAMMEN
0%

,,In de afgelopen maanden, tijdens de lockdown, hebben we al gemerkt dat mensen lokaal willen blijven winkelen. We hebben het gigantisch druk gehad om bestellingen bij onze klanten thuis te krijgen. Nu ze óók hun bestellingen bij de winkel zelf kunnen afhalen, merken we dit nog weer eens”, zegt bedrijfsleider Menno Kats van Expert Meijer in Burgum.

Gisteren was de eerste dag van versoepelingen van de coronamaatregelen voor niet essentiële winkels. Klanten mogen producten die ze online of telefonisch hebben besteld, minimaal vier uur later komen afhalen, al is het buiten de winkel. ,,Dit is een belangrijk eerste stapje dichterbij het moment dat we weer open kunnen”, vindt Kats.

Dit is wel veel fijner. Ik kan nu alle boodschappen weer doen

Op de eerste dag werden meteen twintig bestellingen vóór in de winkel klaargezet voor klanten die ze komen ophalen. Sjoerdtje Dijkman uit Burgum was een van hen. Met een nieuwe telefoon ging ze weer naar huis. Ze had hem al digitaal betaald. ,,Bij verschillende winkels was het al mogelijk om te bestellen en thuis te laten bezorgen. Dit is wel veel fijner. Ik kan nu alle boodschappen weer doen. Morgen ga ik op dezelfde manier naar de Action hier voor wat inkopen.”

Kats en zijn team verkochten een grote verscheidenheid aan producten. Het varieerde van stofzuigerzakken en batterijen tot wasmachines en televisies, die werden opgehaald bij een tafel vóór de winkel aan de Schoolstraat. Expert maakt gebruik van een digitaal plansysteem om alles in goede banen te leiden. ,,Via de site is er een optie ‘bezorgen’ of ‘afhalen’. Dan volgt er een mail en maken wij een afspraak wanneer de producten gehaald kunnen worden. Dat werkt prima.”

De bezorgservice heeft de ondernemer de afgelopen weken geen windeieren gelegd. ,,Ook toen hebben we het druk gehad. Al ons personeel heeft daardoor kunnen doorwerken, in de winkel en door ze in te zetten bij het bezorgen.”

Schoenenseizoen

Voor de schoenenwinkel van Akke Dijkstra, Sjoesjop in Feanwâlden, leidt de verruiming niet tot extra opbrengsten. ,,Het is nu standaard al een rustige tijd. De winterschoenen zijn aan de man, en mensen kopen nog niet iets voor de lente of de zomer. Die collectie moet ook nog komen.” Het is ook tijdens de lockdown wel steeds mogelijk geweest schoenen te kopen op bestelling. ,,Die breng ik dan bij de mensen thuis.”

Met de aankopen van de nieuwe collectie is ze dit jaar voorzichtiger geweest. Door de coronamaatregelen van het afgelopen jaar heeft ze meer dan gebruikelijk overgehouden. ,,Een deel van de wintercollectie zal op voorraad blijven voor later dit jaar.”

Hobbywinkel Jacobi in Drachten was net als Meijer in Burgum al goed voorbereid op het nieuwe afhaalsysteem. ,,Betaling verloopt via de webshop en klanten krijgen een tijdslot van tien minuten waarbinnen ze hun bestellingen kunnen ophalen”, zegt Popco Jacobi. ,,Zo gaat het vandaag al om een tiental bestellingen.”

Met ons team van vijf mensen hebben we prima kunnen doorwerken

In de afgelopen maanden heeft de winkel goede zaken gedaan met de webshop. ,,Veel meer mensen zijn in coronatijd creatief bezig. Met ons team van vijf mensen hebben we prima kunnen doorwerken, al vergt het meer werk om alle bestellingen klaar te maken dan wanneer mensen zelf in de winkel kijken en het dan aan de kassa afrekenen. Met deze afhaalfunctie kunnen we de klanten wel weer iets extra bieden.”

Bij het ophalen van een product is het nu mogelijk om wat extra informatie mee te geven. ,,We merken dat dit belangrijk kan zijn bij sommige producten. Zo kwam er iemand om een schildersezel en verschillende verfbenodigdheden. Je merkt toch dat dit iets extra’s heeft.”

Ook het Lemster Warenhuis van de familie Gouma heeft gisteren enkele klanten blij kunnen maken met huishoudelijke artikelen en spelletjes die afgehaald konden worden. ,,Bezorgen in Lemmer deden we al, nu kan het ook op deze manier”, zegt Nynke Gouma. ,,Vooral spelletjes werden in de afgelopen tijd meer verkocht, omdat mensen die in coronatijd meer zijn gaan doen. We hopen dat klanten de afhaalmogelijkheid wat oppakken. We zetten het ook op Facebook en op de winkeldeur. Betalen kan net als anders, contant of met pin aan de deur. Met een verlengkabel is ook dat weer gelukt”, zegt ze lachend.

Registreer u bij het Friesch Dagblad

Registreren
  • Registreren is zonder kosten of verplichtingen
  • Alle artikelen op frieschdagblad.nl zijn volledig toegankelijk
Hoofdredacteur

Opinie: Het gezicht van eenzame ouderen

Opinie

Er zijn in coronatijd weinig activiteiten voor ouderen. En daarmee schiet aandacht voor eenzaamheid en ouderdomsziekten zoals alzheimer of dementie er ook bij in. Een provinciaal n...

11 uur geleden

Lees meer

Thecla Bodewes weet het tij te keren

Economie

Scheepsbouwer Thecla Bodewes (TB) Shipyards heeft vorig jaar bijna zes ton winst gemaakt. In 2019 was nog een reorganisatie noodzakelijk, toen het bedrijf ruim twee miljoen euro ve...

20 uur geleden

Lees meer

Waarom Friesch Dagblad?

  • Het nieuws uit Fryslân
  • Verdieping en duiding bij de actualiteit
  • Opinies en analyses
  • Betrouwbaar, kritisch, evenwichtig en opbouwend
Registreren
Sluiten
Sluiten