Winkeliers Gorredijk hopen op meer drukte dankzij tweerichtingsproef

Gefrustreerd geclaxonneer, ronkende motoren of opstoppingen: het bleef gisteren uit in de Hoofdstraat van Gorredijk. De eerste proefdag in de straat met tweerichtingsverkeer verliep rustig.

Wouter Hoving

Geplaatst: 23 februari 2021 om 13:00

Als proef mogen auto’s nu vanaf beide kanten de Hoofdstraat in Gorredijk in rijden.   FOTO: JILMER POSTMA
0%

,,Met het tweerichtingsverkeer komen er meer klanten deze kant op, verwacht ik”, zegt Erwin Knol, zoon van de Primera-eigenaar, die in de tijdschriftenwinkel wacht op klanten die een boodschap komen afhalen. In de tussentijd knutselt Knol vogelhuisjes, want in deze coronadagen is het wel héél rustig. ,,Je moet het nu echt hebben van de vaste klanten.”

Siebren de Jong, medewerker bij de elektronicawinkel Expert, heeft ook veel hoop op meer klandizie door verhoogde bereikbaarheid. ,,Als er hier niet te veel vrachtwagens in de straat parkeren, moet de proef wel lukken.” PostNL stopt met een bus even aan de zijkant van de straat om De Jong een pakketje te geven. ,,Ja, dit gebeurt natuurlijk wel”, geeft hij toe. ,,Het kan wel haperingen op gaan leveren.”

Het waren dan ook vooral de winkeliers en Plaatselijk Belang die bij de gemeente Opsterland hadden gepleit voor tweerichtingsverkeer in de Hoofdstraat tussen Schansburg en Nijewei. De gemeente stemde 1 februari in met de proef, die een jaar gaat duren. Helemaal onomstreden is de nieuwe verkeerssituatie niet, want de politie en Fietsersbond waren geen voorstanders, vanwege verminderde verkeersveiligheid. En ook sommige omwonenden voelden zich niet gehoord. De motie van een aantal partijen om de proef uit te stellen voor meer draagvlak, werd door de rest van de raad echter terzijde geschoven.

Verkeersveiligheid

Met de aantasting van de verkeersveiligheid valt het wel mee, denkt Fokke de Roos, eigenaar van Slagerij de Roos. De auto’s kunnen elkaar overal passeren, denkt hij. Voor zijn slagerij lijkt de straat smaller vanwege paaltjes. Met zijn gele slagerslaarzen stapt De Roos met grote stappen de weg over. ,,Ien, twa, trije, fjouwer, fiifenheal. Hoe breed is in auto? Net mear as twa meter, dochs?”

De Roos hoopt zelfs dat het veiliger gaat worden dankzij de nieuwe proef. ,,Ik hoopje dat it gejakker troch de strjitte no ek wat minder wurdt. As der ek ien fan de oare kant komt, moatst wat rêstiger ride.”

Hij hoopt dat de nieuwe proef meer drukte naar het centrum brengt. ,,As winkelman bist ôfhinklik fan de berikberens.” Hij maakt zich zorgen over de leefbaarheid in het centrum, waar leegstand dreigt. ,,Salang’st hjir noch mar in totaal-oanbod hast, mei slachter, bakker en grienteman. As dat der net mear is, dan giet alles hjir wei.”

Dit is zinloos. Zo krijg je hier weer opstoppingen, zoals vroeger

De meeste auto’s rijden ondertussen nog in de ‘traditionele’ richting. Totdat er een rode Toyota vanaf de andere kant komt. De wagen stopt halverwege de straat. Het zijn Simone Kootstra (27) en Rienk Dolstra (30). Kootstra woont aan de Hoofdstraat. ,,Ik zie niet echt de toegevoegde waarde van die proef”, zegt ze. ,,Dit gaat mislukken.” ,,Maar het was voor ons wel handig”, voegt Dolstra toe.

Ook bewoner Paul Klabbers (57) die met zijn zoon een ommetje maakt door de straat, ziet geen toekomst in de proef. ,,Dit is zinloos. Zo krijg je hier weer opstoppingen, zoals vroeger.”

Hij ziet meer in het afsluiten van de weg aan beide kanten. ,,Maak hier een mooie promenade van met terrasjes. Zodat je het gezellig maakt.” Klabbers, die al veertig jaar in Gorredijk woont, vraagt zich af of dit de winkels meer klanten oplevert. ,,Als wandelaar zou ik deze straat met al die auto’s eerder vermijden. Terwijl winkels het van lopende mensen moeten hebben, autoverkeer komt alleen naar het centrum voor een gerichte boodschap.”

Registreer u bij het Friesch Dagblad

Registreren
  • Registreren is zonder kosten of verplichtingen
  • Alle artikelen op frieschdagblad.nl zijn volledig toegankelijk
Hoofdredacteur

Waarom Friesch Dagblad?

  • Het nieuws uit Fryslân
  • Verdieping en duiding bij de actualiteit
  • Opinies en analyses
  • Betrouwbaar, kritisch, evenwichtig en opbouwend
Registreren
Sluiten
Sluiten