Corona gezien door ogen van kunstenaars van de Haniasteeg in Leeuwarden

Geen museum en tentoonstellingsruimte kan bezocht worden tijdens deze lockdown, maar in de expositieruimte in de Haniasteeg in Leeuwarden kun je wel naar binnen koekeloeren.

Ruurd Walinga

Geplaatst: 03 februari 2021 om 15:00

Het kunstwerk van Hilde Huisman dat door het raam van kunstruimte H47 bewonderd kan worden.   FOTO’S: NATALIA BALANINA
0%

Binnenkort zijn de kunstwerken in kunstruimte H47 die gemaakt zijn naar aanleiding van de coronacrisis ook digitaal te zien. Nieuwsgierigen kunnen inmiddels ook alvast door de ramen koekeloeren. Ook al is het pand gesloten; de lampen in de expositieruimte blijven branden, zodat de meeste werken prima te zien zijn.

Voor de pandemie uitbrak ging kunstenaar Pieter Ploeger elke dag naar zijn atelier in de Haniasteeg. Afgelopen jaar is hij er weinig geweest. Ook al kan hij coronaproof werken in zijn ruimte; hij komt de deur amper nog uit. De pandemie heeft zijn hele levensritme verstoord, vertelt Ploeger. Hij volgt het nieuws op de voet, leest veel en houdt zich aan de beperkende maatregelen van de overheid. Met elf van de veertien andere kunstenaars in H47 doet hij mee aan de expositie Herschikking.

Reflectie

Er hangen twee tekeningen van Ploeger. Op de ene is een man, een Zorro-figuur, te zien, op de andere een lieflijk tafereel met hertjes. ,,Het is een afspiegeling van de tijd waarin we leven”, legt Ploeger uit. ,,De een gaat strijden, bijvoorbeeld tegen de media of de politiek en de ander laat het gelaten over zich heen komen. Als kunstenaar maak je een reflectie van de tijd. Ik draag geen boodschap of ideologie uit. Ik registreer deze rommelige, verwarrende tijd.”

Lees ook: Coronasteun vanuit het rijk: anderhalf miljoen voor culturele instellingen in Fryslân

De pandemie heeft gevolgen voor Ploeger. Hij is er een beetje van streek van, hoewel hij er vertrouwen in heeft dat het rond de zomer wel weer goed zal komen. ,,Ik hoop dan weer in mijn oude flow te komen. Nu lukt dat nog niet.”

 

Ik wol sjen litte dat der in útwei is. Ek út dyn ynderlike wrâld dêrt’st yn finzen sitte kinst

Wia Bouma ervaart met de samenleving, die op hol was geslagen, dat ze tot stilstand is gekomen door de coronacrisis. Ze kijkt nu met andere ogen naar haar omgeving en dan met name naar de natuur, die altijd een belangrijke bron van inspiratie is geweest voor haar. ,,Ik sjoch no mear mei ferwûndering, mei de ferwûndering fan in bern”, vult ze aan. Voor Herschikking leverde ze twee werken aan. Een klein olieverfschilderij waarin scherpe contrasten zitten tussen donker en licht en een venster. ,,Ik wol sjen litte dat der in útwei is. Ek út dyn ynderlike wrâld dêrt’st yn finzen sitte kinst”, aldus Bouma.

Houvast

Thea Hommema zal de coronatijd onder meer herinneren als de periode waarin haar negentigjarige moeder overleed. Haar werk bestaat uit verschillende delen en heeft als titel De zakdoek is altijd in aantocht. De zakdoek fungeerde als houvast, troost, om de mond af te vegen en om tranen af te drogen.

Lees ook: Shakespeare en Beckham uit Londen naar Fries Museum: ‘We zijn supertrots’

In haar installatie is onder meer het nachtkastje van haar moeder verwerkt, een bril, klok en een legpuzzel, maar ook de zakdoeken met instrijklabel van haar vader die in 2014 overleed. Zowel het bovenste olieverfschilderij als het onderste schilderij van mixed media met acryl op MDF is ingelijst achter glas. Een verwijzing naar het gegeven dat iedereen binnen moest blijven, achter de ramen.

 

De zakdoek van mijn moeder als een ontsnappingstouw die uit het raam van haar flatje hangt en die richting de zakdoeken van mijn vader gaan

Hommema is lange tijd bezig geweest met haar kunstwerk dat uit veel onderdelen bestaat. Het bijzonderst vindt ze de vondst dat ze de zakdoeken van haar moeder heeft verbonden met die van haar vader. ,,De zakdoek van mijn moeder als een ontsnappingstouw die uit het raam van haar flatje hangt en die richting de zakdoeken van mijn vader gaan. Maar ook de knoop in de zakdoek als teken van herinnering”, zegt Hommema.

Lees ook: Trochsetters: Dirigent Jan Brens uit Sneek dicht met humor over natuur

Hanneke Fonteijn leverde een kunstwerk aan dat de bezoekers naar eigen inzicht mogen invullen. Op verschillende houten blokjes heeft ze allemaal woorden gezet. De bezoeker kan de woorden die hem raken in een houten frame plaatsen, er een foto van maken en die op instagram of Facebook posten. Doordat alle blokken verschillende vormen en kleuren hebben, ontstaat steeds een totaal ander beeld.

De expositie Herschikking is te zien door de ramen van Hania-steeg 47 in Leeuwarden, via Facebook en binnenkort via: http://www.h47.nl

Registreer u bij het Friesch Dagblad

Registreren
  • Registreren is zonder kosten of verplichtingen
  • Alle artikelen op frieschdagblad.nl zijn volledig toegankelijk
Hoofdredacteur

Waarom Friesch Dagblad?

  • Het nieuws uit Fryslân
  • Verdieping en duiding bij de actualiteit
  • Opinies en analyses
  • Betrouwbaar, kritisch, evenwichtig en opbouwend
Registreren
Sluiten
Sluiten