De Wijn & Whisky Schuur in Scharnegoutum, het huwelijksbureau tussen wijnboer en consument

Voor een goede wijn of whisky rijdt een klant om, bijvoorbeeld naar de Wijn & Whisky Schuur in Scharnegoutum. Dat bedrijf is sinds gisteren Hofleverancier.

Jan-Peter Soenveld

Geplaatst: 07 april 2021 om 18:00

Martha en Paul Bijlsma met commissaris van de Koning Arno Brok en burgemeester Jannewietske de Vries.   FOTO: SIMON BLEEKER
0%

Eigenaren Paul en Martha Bijlsma hebben even getwijfeld om het predicaat aan te vragen, geeft Paul Bijlsma toe. ,,We waren bang dat het ons een duurder imago gaf”, legt hij uit. ,,We zijn een vakhandel die zich qua prijs tussen de Lidl en de Albert Heijn positioneert. Als mensen denken dat je juist gespecialiseerd bent in het duurdere segment, kan dat hen afschrikken. Maar het is toch wel uniek dat dit bedrijf al honderd jaar in de familie is.”

Het bedrijf werd in 1919 opgericht door Rinnie Aukeszoon Bijlsma als Bijlsma wijnimport VOF. Paul begon vijftig jaar geleden te helpen in de slijterij, en nam de zaak veertig jaar geleden over. De winkel veroverde in die eeuw een prominente plek in de noordelijke drankwereld. ,,We behoren tot de beste slijters van Nederland”, klinkt Bijlsma stellig. ,,Zowel qua grootte als assortiment zitten wij in de top.”

We behoren tot de beste slijters van Nederland. Zowel qua grootte als assortiment zitten wij in de top

Een verklaring daarvoor is volgens Bijlsma dat hij van kinds af aan al bezig is in de wereld. ,,We herkennen goede wijnen en whisky’s. Dat is onze kracht.”

Hij noemt het ook als voordeel dat het bedrijf 70 procent van de drank zelf importeert. ,,Daardoor hebben we minder distributiekosten en kunnen we kwalitatief goede wijnen leveren, voor een prijs die vergelijkbaar is met die van minder goede wijnen bij de supermarkt.”

Verstand van drank

Het bedrijf moet ook wel wat anders bieden, want het ligt behoorlijk buitenaf. ,,Mensen moeten voor ons omrijden. En een kwart van mijn klanten komt van buiten de provincie. Die inspanning moet beloond worden.”

Ik koop dingen voor de genieter, en niet voor de gieter. Koop je een wijntje bij de supermarkt, dan speel je Russische roulette

Dat doet Bijlsma niet alleen met goede drank, maar ook met service. ,,Er zijn weinig aanbieders die echt verstand hebben van drank. In een gemiddelde supermarkt moet je een meisje van zeventien vragen of een wijn lekker is. Wij zijn vinologen en hebben ervaring. Ik proef tweeduizend wijnen per jaar. Dat kost veel geld, maar geen klanten. Ik koop dingen voor de genieter, en niet voor de gieter. Koop je een wijntje bij de supermarkt, dan speel je Russische roulette.”

Lees ook: Laatste druiven plukken voor de lamsteligheid toeslaat

Hoewel de schuur tot het dak vol staat en de winkel zo goed loopt dat de Bijlsma’s in december de webshop offline haalden, denken ze niet aan uitbreiding. ,,Ik ben een mensenmens en ik haal er voldoening uit als ik iets voor de klanten kan doen. Als je meer winkels hebt, word je manager. En ik wil ook niet alleen importeur worden, want dan mis je de feedback van je consument. Wij hebben nu de hele kolom van mensen die het maken tot de mensen die het drinken in handen. Dat geeft veel voordelen.”

Koopgedrag

En luisteren naar klanten is belangrijk, want hun koopgedrag verandert met de jaren. ,,Toen ik begon maakten we de helft van de drank nog zelf, zoals brandewijn en advocaat. En toen dronk moeders nog sherry. Nu is bijvoorbeeld whisky populair, en groeit de vraag naar gin.”

Lees ook: Muziekcentrum Van der Glas in Heerenveen kan na eeuw nog steeds vooruit

Ook de wijnkoper is veranderd. ,,Vroeger was dat de zoon van de notaris. En die hadden er ook kennis van. Ze proefden het verschil tussen de wijnstreken moeiteloos. Nu drinkt iedereen wijn, en de huidige generatie kan twee wijnsoorten onderscheiden: lekker, en niet lekker.”

Je moet nu wat meer uitleg geven. Vertellen dat je in een Sauvignon groene appel hoort te proeven, en in een Chardonnay tropisch fruit

Niet dat Bijlsma dat verkeerd vindt. ,,Je moet nu wat meer uitleg geven. Vertellen dat je in een Sauvignon groene appel hoort te proeven, en in een Chardonnay tropisch fruit. Zo vind je matches tussen de wijn en de klant, en zijn we een beetje een huwelijksbureau tussen de wijnboer en de consument. Daar krijg ik veel voldoening van.”

Het predicaat Hofleverancier betekent allang niet meer dat het bedrijf ook per se aan de Koninklijke familie levert. Maar koning Willem-Alexander kan wel een pakketje verwachten. ,,Ik heb een hele leuke whisky, die heet Kings. Die is in Nederland niet te krijgen, en daarvan stuur ik er eentje naar de koning.”

Registreer u bij het Friesch Dagblad

Registreren
  • Registreren is zonder kosten of verplichtingen
  • Alle artikelen op frieschdagblad.nl zijn volledig toegankelijk
Hoofdredacteur

Opinie: Het gezicht van eenzame ouderen

Opinie

Er zijn in coronatijd weinig activiteiten voor ouderen. En daarmee schiet aandacht voor eenzaamheid en ouderdomsziekten zoals alzheimer of dementie er ook bij in. Een provinciaal n...

11 uur geleden

Lees meer

Thecla Bodewes weet het tij te keren

Economie

Scheepsbouwer Thecla Bodewes (TB) Shipyards heeft vorig jaar bijna zes ton winst gemaakt. In 2019 was nog een reorganisatie noodzakelijk, toen het bedrijf ruim twee miljoen euro ve...

20 uur geleden

Lees meer

Waarom Friesch Dagblad?

  • Het nieuws uit Fryslân
  • Verdieping en duiding bij de actualiteit
  • Opinies en analyses
  • Betrouwbaar, kritisch, evenwichtig en opbouwend
Registreren
Sluiten
Sluiten