Vrachtschip verliest vijf containers, Waddeneilanden vrezen voor kleine MSC Zoe-ramp

Het verlies van vijf containers op de Noordzee, 27,5 kilometer ten noorden van Ameland, leidt tot boze reacties. Met de schade van het schip MSC Zoe nog in het geheugen maken de eilanden zich zorgen om een herhaling van de ramp in 2019, maar dan in het klein.

Marianne Velsink

Geplaatst: 08 april 2021 om 07:00

Twee containers dreigen rechts vooraan het schip Baltic tern los te raken. De Kustwacht maakte de foto tijdens een ronde met het inspectievliegtuig.   FOTO: ANP
0%

,,We mogen het niet normaal gaan vinden dat een schip vanwege wat wind containers verliest op zee”, laat Leo Pieter Stoel, burgemeester van Ameland, weten. Stoel noemt het ,,wrang en frustrerend” dat hij dezelfde boodschap moet verkondigen als zijn voorgangers na MSC Zoe. ,,Er is in de tussentijd blijkbaar niks veranderd.”

In twee dagen tijd kwamen twee containerschepen op de Noordzee in de problemen. De incidenten staan op zich. Bij De Escape ging het om een defect aan het roer waardoor het schip alleen nog maar rondjes kon varen. Het schip Baltic Tern moest de tocht staken omdat het vijf containers verloor in stormachtig weer. In één container zit aceton, een andere container is leeg en drie containers bevatten goederen. Gisteravond meldde de kustwacht dat twee containers getraceerd waren, waaronder de container met aceton. Het is niet duidelijk of die gelekt heeft.

Naar de andere drie containers werd tot gisteravond gezocht met een vliegtuig. De Kustwacht rukte ook uit naar het schip zelf omdat twee andere containers ook in zee dreigden te vallen.

OVV-advies

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed onderzoek naar de ramp met de MSC Zoe en concludeerde vorig jaar dat een dergelijk ongeluk ,,morgen weer kan gebeuren”. Het advies van de OVV was om vaarroutes te sluiten als de omstandigheden te gevaarlijk zijn. Verder adviseerde de OVV dat de Kustwacht schepen op zowel de noordelijke als de zuidelijke vaarroute waarschuwt bij storm en mogelijk zelfs de doorgang verbiedt.

Lees ook: Ook kleinere containerschepen lopen gevaar op de Noordzee

De Kustwacht kan nu een advies geven aan de kapitein op het schip, ,,maar ze zijn niet verplicht om dit op te volgen”, legt woordvoerder Denice Blok van de Kustwacht uit. ,,Daarnaast gaat het om een schip van ongeveer 170 meter lang. Met die lengte maakt het weinig uit of je de noordelijke of de zuidelijke vaarroute pakt. Dat verschil geldt pas vanaf tweehonderd meter.”

 

We mogen het niet normaal gaan vinden dat een schip vanwege wat wind containers verliest op zee

Tweede Kamerleden reageerden ook boos dat er weer containers overboord zijn gegaan bij de Waddeneilanden. D66 en de PvdA vinden dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen meer actie had moeten ondernemen en de vaarroute tijdens de storm had moeten afsluiten.

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk vindt het ,,schandalig” dat de minister nog niks heeft gedaan sinds het onderzoek. Zijn partijgenoot Habtamu de Hoop sluit zich daarbij aan. Hij en Van Dijk willen niet langer wachten tot de minister afspraken heeft gemaakt met Duitsland en Denemarken over het afsluiten van vaarroutes tijdens storm. Verdere gesprekken daarover zijn nodig, zei de minister eind vorig jaar, omdat die landen een afsluiting niet zien zitten. Schepen zouden de haven van bijvoorbeeld Hamburg dan later bereiken.

De Waddenvereniging is een petitie gestart waarin ze oproept dat de Kustwacht de bevoegdheid krijgt om containerschepen te dwingen een andere route te varen.

Aansprakelijk

Rijkswaterstaat stelt de Cypriotische rederij van de Baltic Tern aansprakelijk voor het containerverlies op de Noordzee van gisterochtend. Rond 10.45 uur kwam er bij de Kustwacht melding binnen van vijf verloren containers. Rijkswaterstaat is daarop ook geïnformeerd, als verantwoordelijke voor de water- en bodemkwaliteit van de Noordzee. Het vaartuig kwam vanuit Duitse wateren en was onderweg naar Rotterdam.

Lees ook: Economie gaat te vaak boven Waddennatuur

Gisteravond zocht de kustwacht verder naar de drie resterende containers, tot het donker werd. ,,Op één locatie werden bubbels gezien vanuit het vliegtuig”, zegt woordvoerder Ron Corstanje. ,,Het vermoeden is dat daar een container gezonken is.” Volgens Corstanje is het zoekgebied ruim. ,,Het kan zijn dat de containers ver uit elkaar liggen. De stroming en het weer bepalen dit onder andere. Verder is het ook afhankelijk van de inhoud van een container. Een tanktainer, een container met vloeistof, blijft langer drijven dan een container met droge goederen.”

Het schip ligt niet stil, maar vaart heel langzaam verder om zo beter te kunnen stabiliseren

Een belangrijke missie was gisteravond nog of twee andere containers op het schip, die ook los dreigen te raken, bleven zitten. ,,Het schip ligt niet stil, maar vaart heel langzaam verder om zo beter te kunnen stabiliseren”, zegt Corstanje.

De Kustwacht hervat vandaag met nieuwe inspectievluchten de zoektocht naar de laatste drie vermiste containers.

Registreer u bij het Friesch Dagblad

Registreren
  • Registreren is zonder kosten of verplichtingen
  • Alle artikelen op frieschdagblad.nl zijn volledig toegankelijk
Hoofdredacteur

Opinie: Het gezicht van eenzame ouderen

Opinie

Er zijn in coronatijd weinig activiteiten voor ouderen. En daarmee schiet aandacht voor eenzaamheid en ouderdomsziekten zoals alzheimer of dementie er ook bij in. Een provinciaal n...

10 uur geleden

Lees meer

Thecla Bodewes weet het tij te keren

Economie

Scheepsbouwer Thecla Bodewes (TB) Shipyards heeft vorig jaar bijna zes ton winst gemaakt. In 2019 was nog een reorganisatie noodzakelijk, toen het bedrijf ruim twee miljoen euro ve...

19 uur geleden

Lees meer

Waarom Friesch Dagblad?

  • Het nieuws uit Fryslân
  • Verdieping en duiding bij de actualiteit
  • Opinies en analyses
  • Betrouwbaar, kritisch, evenwichtig en opbouwend
Registreren
Sluiten
Sluiten