Aangeboden door: ralfvanveen.com

Hoe ziet een dag in het leven van een zoekmachine optimalisatie specialist eruit?

Foto: pixabay

Wat is zoekmachine optimalisatie? Zoekmachine optimalisatie is de Nederlandse term voor SEO. SEO staat voor: Search Engine Optimization. Dit is de verzamelnaam voor alle optimalisaties die je uitvoert voor een website om op die manier de organische vindbaarheid in een zoekmachine te verbeteren.

We spreken dan over zoekmachines zoals Google en Bing bijvoorbeeld. Door middel van een webpagina continu te optimaliseren, vergroot je de kans om een hogere plaats in de organische zoekresultaten te bemachtigen.

Een zoekmachine, zoals Google, bepaalt de ranking van alle websites en webpagina’s in de zoekresultaten. Dit doet Google aan de hand van zo’n 250 algoritmen. Google gaat uit van de zoekintentie van de gebruiker. Google presenteert als antwoord op deze zoekintentie de webpagina’s die hier het beste bij aansluiten. Wanneer jouw webpagina voldoet aan de algoritmen die Google hanteert, vergroot je dus de kans om bovenaan in de zoekresultaten te eindigen.

Hoe hoger je als website of webpagina in de zoekresultaten staat, hoe meer relevante bezoekers er op jouw webpagina terecht komen. En hoe meer bezoekers, hoe meer conversie, omzet en winst.

Wat is een zoekmachine optimalisatie specialist?

Een zoekmachine optimalisatie specialist , ofwel SEO-specialist, is iemand die ervoor zorgt dat een website organisch hogerop komt in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Een doel van een zoekmachine optimalisatie specialist is om de organische bezoekers van een website te verhogen. Meer organische bezoekers gaat gepaard met meer conversie, omzet en winst. Een zoekmachine optimalisatie specialist bereikt zijn doel door het continu uitvoeren van optimalisaties voor de website.

De optimalisaties zijn onder te verdelen in drie componenten, te weten: content, techniek en linkbuilding.

Content gaat over het schrijven van nuttige, relevante teksten van hoge kwaliteit. Het is hierbij de bedoeling om relevante zoekwoorden meermaals in de tekst te verwerken. Dit doe je door voorafgaand een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Zo heb je de kans dat Google jouw pagina classificeert als relevant en beland je weer hoger in de zoekresultaten van Google.

Techniek houdt onder andere de laadsnelheid van een webpagina in. Deze mag maximaal een aantal milliseconden duren. Ook moet de website veilig zijn door middel van een HTTPS verbinding en dient iedere webpagina mobiel vriendelijk te zijn.

Tot slot linkbuilding. Linkbuilding gaat over het genereren van links vanaf externe webpagina’s naar jouw website. Wanneer een link op een externe website naar jouw website verwijst, geeft dit jou online autoriteit. Google ziet jou als een betrouwbare bron. Hoe kwalitatiever de externe website is, hoe groter de kans dat je een hogere plek in Google bemachtigt.

Een dag uit het leven van een zoekmachine optimalisatie specialist

Voor een zoekmachine optimalisatie specialist (zoals Ralf van Veen ) is geen dag hetzelfde. Een werkdag bestaat uit veel verschillende werkzaamheden. De dag begint bijvoorbeeld met het bekijken van de posities van klanten. Zijn er stijgingen, of hebben bepaalde zoekwoorden extra aandacht nodig? Dit soort zaken worden genoteerd. Daarnaast kijkt een SEO-specialist hoe de websites van klanten er technisch gezien voor staan.

Op basis van deze gegevens bepaalt de SEO-specialist de SEO-strategie. Op welke zoekwoorden moet er gefocust worden? En welke technische problemen moeten opgelost worden?

Het contact met de klant is ook een belangrijke taak van een SEO-specialist (zoals Ralf van Veen). Tijdens een gesprek brengt de SEO-specialist de klant op de hoogte van alle resultaten die geboekt zijn en welke taken er nog op de planning staan.

Andere zaken die een SEO-specialist gedurende de dag uitvoert, is zoekwoord- en concurrentieonderzoek. Welke termen gebruiken potentiële klanten in hun zoektocht naar hetgeen wat de klant aanbiedt? En hoe doet de concurrent het van deze klant?

Aan de hand van het zoekwoordonderzoek schrijft de SEO-specialist teksten. De zoekwoorden worden meermaals in deze tekst verwerkt en er wordt voldaan aan tussenkopjes en interne links.

Nieuws

Meest gelezen