Aangeboden door: afkickkliniekinfo.nl

Mentale gezondheid: de betekenis, het verbeteren en de nodige hulp

Foto: pexels

Mentale gezondheid: de betekenis, het verbeteren en de nodige hulp

Mentale gezondheid omvat alles wat met psychologisch, emotioneel en gedragsmatig welzijn te maken heeft en speelt een grote rol in de manier waarop we ons voelen, denken en gedragen.

Een goede geestelijke gezondheid betekent niet noodzakelijk de afwezigheid van een gediagnosticeerde mentale of cognitieve aandoening. In plaats daarvan heeft het wel te maken met ons vermogen om te leren, onze emoties te uiten en te beheersen, goede relaties te koesteren en hoe we omgaan in onzekere tijden.

Als je je zowel psychisch als fysiek goed voelt, functioneer je beter. Je ervaart minder somberheid, depressie en stress, en staat positiever in het leven. Je mentale gezondheid wordt bepaalt door je zelfvertrouwen, eigenwaarde en goed om weten te gaan met emoties. Het versterken van je mentale gezondheid betekent het versterken van emotionele, sociale en cognitieve vaardigheden.

Wat is een geestesziekte?

Leven met geestelijke gezondheidsproblemen kan een moeilijke en vaak slopende zaak zijn. Meestal hebben zulke stoornissen een duidelijk negatieve invloed op stemming, gedachten en emotioneel en cognitief welbevinden in het algemeen.

We voelen ons allemaal wel eens verdrietig of angstig: het is een menselijke emotie. Maar voor wie aan een mentale aandoening lijdt, gaan deze negatieve gedachten, gedragingen of impulsen niet weg. Ze worden vaak erger en hebben uiteindelijk zo’n invloed op iemands leven dat hij moeite heeft met dagelijkse taken en er zelfs niet meer in slaagt ze uit te voeren.

Wat zijn de eerste tekenen van psychische stoornissen?

Als je je zorgen maakt over de mentale gezondheid van een geliefde, is het soms moeilijk om lichaamstaal of gedragingen op te pikken die ongewoon zijn.

Een mogelijkheid kan zijn om je geliefde te benaderen en te proberen het onderwerp geestelijke gezondheid te bespreken. Dit doen is beter dan helemaal niets doen. Pas als dit geen zoden aan de dijk zet, kunnen we je aanraden om te kijken of je professionele hulp kunt zoeken.

Als sommige van de tekenen die we hieronder opgesomd hebben over een korte periode verschijnen, kan dat wijzen op het begin van een psychische aandoening. De tekenen zijn:

  • Een verandering in het slaappatroon
  • Vaak van weinig energie
  • Afstand nemen van hobby’s of mensen waar ze normaal van opbloeien
  • Futloosheid
  • Gebrek aan motivatie
  • Toenemend gebruik van drugs (recreatief, tabak, alcohol)
  • Geen contact meer lijken te hebben met hun emoties
  • Onvermogen om dagelijkse taken uit te voeren (werken of koken)
  • Vaak opduikende zorgelijke herinneringen/gedachten
  • Een verlangen tot zelfbeschadiging
  • Stemmen horen die er niet zijn
  • Dingen zien die er niet zijn

Hulp zoeken voor uw mentale gezondheid

Om geestesziekten te behandelen, worden er in sommige gevallen medicijnen voorgeschreven. In andere gevallen is een psychotherapeutische behandeling eerder van toepassing. Er zijn meerdere soorten psychotherapie.

  1. Cognitieve gedragstherapie
  2. Dialectische gedragstherapie
  3. Gezinstherapie
  4. Groepstherapie

Cognitieve gedragstherapie focust zich op cognitie, ofwel de gedachten, herinneringen, meningen en fantasieën van de cliënt staan centraal. Hierbij leert de cliënt om negatieve gevoelens om te zetten naar positieve gevoelens.

Dialectische gedragstherapie focust op ernstige persoonlijkheidsstoornissen, waaronder borderline persoonlijkheidsstoornis (BPD). Gezinstherapie focust zich op de dynamiek binnen het gezin. Deze therapieën worden onder andere ingezet in de vorm van gesprekken. Als u merkt dat u behoefte heeft aan gedrags- of gesprekstherapie, neem dan contact op.

Wilt u meer informatie lezen over dit onderwerp? Ga dan naar Afkickkliniek Info . Hier worden verschillende ziektes, verslavingen besproken en verhalen gedeeld. Ook staan hier goede oplossingen, zoals klinieken of tips bij.

Nieuws

Meest gelezen