Aangeboden door: HV Media

Online marketing met een Friese nuchtere aanpak werkt

Foto: Pexels

Friezen zijn een nuchter volkje maar ook de Friese ondernemers zaten toch echt even met de handen in het haar toen door de Corona pandemie winkels hun deuren moesten sluiten en de horeca op slot ging. Ondernemers konden geen kant uit en de omzet viel vrijwel stil, een afschuwelijke situatie waar snel een oplossing voor moest worden gevonden. Die oplossing kwam uit de hoek van online marketing.

Online marketing bureau HV Media heeft veel bedrijven geholpen om de lockdowns door te komen. Door bedrijven beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google werd er toch omzet gegenereerd. „De uitdaging was soms groot want sommige bedrijven hadden niet eens een webshop, dus we hadden opeens heel veel werk. Onze sector is door de lockdowns juist hard gegroeid”, vertelt Henri van internet marketing bureau HV Media .

De Friese ondernemers beseften dat er niets anders opzat dan online marketing in te zetten en deden dat zonder veel drukte. „Als je je online vindbaarheid wil verbeteren kun je dat het beste aan een expert overlaten. Ondernemers dachten daar vaak te makkelijk over en dachten dat ze heel snel bovenaan in Google zouden staan. Zelfs als dat lukt dan zegt dan wil dat nog niet zeggen dat je ook meer gaat verkopen. Om van bezoekers kopers te maken vraagt tijd en een gedegen vooronderzoek. De basis voor marketing is nog altijd dat bedrijven over kunnen brengen waarin zij zich onderscheiden; wat hun unique selling points zijn. Aan de hand daarvan wordt een plan van aanpak opgesteld waarin wij ons richten op relevante zoekwoorden voor de juiste doelgroep”, zo legt de internet marketeer uit.

De wereld van voor Corona komt niet meer terug, het heeft ondernemers veranderd en aan het denken gezet. „Door veel ondernemers werd online niet serieus genomen en zij richtten zich op hun winkel, beurzen en markten. Dat is wel erg veranderd. Online marketing heeft een vlucht genomen die niet meer te keren valt. Ik adviseer ondernemers dan ook om hun website optimaal te houden en te blijven investeren in online marketing, marketeer, met meerdere verkoopkanalen ben je als ondernemer minder afhankelijk”, zegt de SEO specialist. Inmiddels zijn de winkels en de horeca weer open en is het leven weer grotendeels ‘normaal’. „Dat moet vooral zo blijven”, vindt Henri van het online marketing bureau . „Online verkoop en verkoop in de winkel kunnen gewoon naast elkaar bestaan. Het is nog altijd prettig om elkaar in de ogen te kunnen kijken bij het zaken doen, zeker als het om waardevolle producten gaat”, besluit Henri.

De redactie van het Friesch Dagblad is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.