De schatten van de Krim toont de emoties in beide kampen zonder een kant te kiezen | Filmrecensie

Krimse kunstschatten die sinds 2014 in Amsterdam in bewaring worden gehouden zijn de inzet van een bizarre juridische strijd die documentairemaakster Oeke Hoogendijk op de voet volgde.

Still uit Schatten van de Krim.

Still uit Schatten van de Krim. Foto: Amstelfilm

„Ik heb geen vlag of moederland nodig. Ik ga tegen niemand vechten”, zegt een paardenfokker op de Krim die boert op de grond waar een archeologische opgraving gaande is. „Ik begrijp niets van dat nationalistische gedoe, we zijn allemaal hetzelfde in deze wereld.” Het zijn wijze woorden die goed te rijmen zijn met de geschiedenis van zijn geboortegrond, door de eeuwen heen een ontmoetingsplaats tussen oosterse en westerse culturen. Een aantal kunstschatten van deze smeltkroescultuur maken deel uit van een juridisch steekspel dat zich afspeelt in de schaduw van een groter conflict tussen Rusland en Oekraïne.

Nieuws

menu